Zou er een relatie bestaan tussen een automerk en het 'type' eigenaar daarvan?

Ikzelf vind over het algemeen Opel-rijders een beetje truttig, en daartegenover BMW-rijders behoorlijk macho (b.v.b. sorry voor diegenen die ik hiermee mogelijk kwets)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (7)

Nauwelijks.
Er bestaat een grotere relatie tussen de prijs van de auto en de portemonnee van de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga voor de grap eens naar een paar dealers, dan zie je vanzelf dat die relatie er wel is.
Ik rijd zelf een Opel, maar ik zou me zelf niet truttig noemen. Ik rijd behoorlijk door en ben behoorlijk brutaal op de weg. Niet dat ik asociaal rijd oid, maar truttig ook weer niet. Maar elke automerk trekt een bepaald soort mensen. Ik zie een huismoeder niet in een Ferrari rijden en een snelle zakenman niet in een Fiat Punto rijden, uitzonderingen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard is er over het algemeen een relatie tussen een automerk en het type eigenaar. Een auto kopen draait om emotie, maar natuurlijk ook om de praktische waarde ervan. Als je alleen bent, zul je minder snel een familieauto kopen. Andersom als je ruimte nodig hebt, zoek je in een bepaald segment van merken en auto's.

Het gevaarlijke is natuurlijk dat je op basis hiervan verkeerde vooroordelen hebt. Iedereen heeft deze. Ik vind zelf bijv. de Alfa rijder soms erg 'sportief' rijden en zo zijn er legio voorbeelden. Vaak klopt het vooroordeel, soms ook niet.

Mocht je een idee willen krijgen van de diverse merken en de type persoon die hierbij 'hoort', kijk dan eens op de website zoals vermeld in de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik als persoonstype behoorlijk labiel zij (is misschien ook zo). Ik heb gegereden: Citroen (2x), Opel (2x), Ford (2x), Pontiac (1x), Nissan (1x), Renault (1x, nooit meer).

Ik moet wel eerlijk zeggen, de auto's met het meeste vermogen maken het wel makkelijker om op de snelweg even snel in te halen, en dat oogt soms wel macho/aso.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt. Dat zou betekenen dat iemand zijn hele leven in hetzelfde merk zou moeten rijden, anders zou de stelling niet meer kloppen.

Maar natuurlijk zien we elke dag op de weg wel met eigen ogen dat mensen achter het stuur van een Golf of Seat wat eh, minder rekening houden met hun omgeving dan bijvoorbeeld bestuurders van een Nissan Micra of Toyota Starlet.

En ja, ik weet dat het bovenstaande generaliserend is. :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, daarom bestaan al die merken met hun types er... Daarom dat er zoveel verschillende merken zijn... En iedereen die rijk genoeg is koopt een auto en koopt een imago met die auto... Tweedehandse autobezitters hebben die luxe niet, die kunnen niet hun eigen kleur kiezen vaak en moeten genoegen nemen met een compromis...

Maar bij de gratie van wat jij aanduidt in je vraag, bestaat er zulke diversiteit aan merken en typen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel, alleen bij de wat meer uitgesproken auto's zal het duidelijker zijn.
En mensen in een nieuwe BMW gedragen zich misschien toch wat minder agressief als het kampvolk dat die dingen koopt als ze een jaar of 10 oud zijn.
Ik heb verschillende auto's, Italiaans, Frans, Duits en Engels. Dus mij plaats je niet zomaar in een hokje.