Mag ik met mijn rijbewijs B een auto met een paardentrailer trekken?

Mijn auto is een audi a4 (2017) en mijn paardentrailer heeft een maximaal gewicht van 1600 kg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kunnen jullie hier iets mee?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de auto en de aanhanger inclusief lading niet boven de 3500Kg komt mag je er met een B rijbewijs mee rijden. En de aanhanger inclusief lading mag ook niet zwaarder zijn dan je auto.

Antwoorden (1)

"Aanhanger trekken met rijbewijs B

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

    een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
    een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. "

Toegevoegd na 3 minuten:
Als het leeg gewicht + laadvermogen van de aanhanger 1600 kg zijn, mag het als het gewicht van de auto + laadvermogen niet meer dan 1900 kg zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik vermoed dat je met de 1600 kg in de vraag het laadvermogen van de aanhanger bedoelt. In dat geval moet je het leeg gewicht er nog bijtellen.

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. de reacties:

Naast bovenstaande regel voor het rijbewijs geldt dat je met je auto geen aanhanger mag trekken boven het maximale trekgewicht dat op de kentekencard en in het instructoeboekje staat.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En let even op dat het feitelijke trekgewicht niet boven De in het kenteken vermelde gewicht uitkomt, want dat mag ook niet. Maar bij een A4 verwacht ik dat het maximale geremde trekgewicht wel ergens in die buurt zal liggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ledig gewicht 690 kg
Laadvermogen 910 kg
Inekez1
6 jaar geleden
Wat betreft je rijbewijs is van belang dat het gewicht van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg is. Of het mag, is dus ook afhankelijk van het totale gewicht (ledig gewicht + laadvermogen) van je auto. Daarbij moet je inderdaad op letten of jouw auto überhaupt wel een trailer van 1600 kg mag trekken. Dat staat los van het rijbewijs.
Computoon
6 jaar geleden
Dan blijft max. 1900 voor de auto over (leeg gewicht + laadvermogen). In het instructieboekje moet je die gegevens kunnen vinden.
Inekez1
6 jaar geleden
Instructieboekje?? Die gegevens staan ook gewoon op je kentekencard, zowel de maximum massa van je auto als de max massa die je auto mag trekken.