mijn opel corsa diesel uit 19981.5td heef nu 220000, deze moest bij 210000 een nieuwe riem maar nu heb ik helaas geen tijd want ik werk

over de grens, is het veilig nog om deze op de weg te zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (8)

Gewoon zo snel mogelijk je riem laten vervangen.
Als je pech hebt en deze breekt ,dan heb je echt een probleem.
Dat kost je handen vol geld.
Jammer zou dat zijn van jou auto,want daar kun je nog duizenden kilometers mee rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor,

laat bij een beurt de riem even inspecteren.
Als hij weinig stadswerk en veel lange afstanden met
normale snelheid (de max snelheid) gereden heeft, heeft de riem het lang niet zo zwaar gehad als bij mensen die met hun auto scheuren.
Dus gewoon rustig rijden en de motor niet zwaar belasten voor hij warm is, dan houdt zo'n riem het veel langer vol.
Bij een inspectie kan een ervaren monteur barstjes, scheurtjes en slijtage (uitdrogen) vaststellen.
Is de riem nog in goede staat ( is meestal zo)
is zorgen maken niet nodig.

Toegevoegd na 19 minuten:
De leeftijd van de riem speelt wel een rol, het uitdrogen gaat ook door als de auto stil staat.
Men houdt meesta 100 000 Km of 5 jaar aan.
Is het een riem die al veel langer zit , dan moet hij vooral
op uitdrogingsverschijnselen gecontroleerd worden.
De riem is met 80 000-100 000 berekend op ongunstige omstandigheden en gaat bij Nederlands gebruik (weinig bergen) doorgaans (veel) langer mee.
Het hangt dus van de rijstijl af.
Als de nokkenas soepel draait (op tijd olie verversen en rustig warmdraaien) heeft deze riem het lang niet zo zwaar als wanneer je een auto hard aanpakt en slecht verzorgt.
De monteur kan aan de vertanding in de riem en de zijkanten goed zien hoe deze er aan toe is.
Als ik overigens goed geinformeerd ben, zitten er in het systeem (de zuigers ) uitsparingen die bij een geknapte riem de kleppen niet stuk laten lopen op de zuigers.
Je kunt dit vragen bij een all round garage.
Opel dealers zullen doorgaans wat paniekeriger reageren maar kunnen de inkomsten slecht missen.
De merkloze garages kennen Opels ook goed en weten of de geknapte riem zuigers en kleppen heel laat.
Zelf heb ik jaren Opels gehad en ze hebben wat slimmigheidjes, zo is de koppeling gemakkelijk te vervangen door een uittrekbare drijfstang en een werkklep om ze te wisselen en meer van dat soort werkbesparende dingen.
Ik meen mij te herinneren dat iemand die na 2 ton op de teller zijn riem niet had laten wisselen en toen de riem knapte, naast vervanging geen verdere schade had.
MET KLEM wil ik er op wijzen dat controle van de rien BESLIST nodig is en als hij nog goed is zou ik hooguit 10 000 kilometer met deze riem doorrijden!
Het vervangen van deze riem is niet zo kostbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet uitstellen, het kan je motor kosten als die riem knapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, zo snel mogelijk vernieuwen.
als hij breekt dan heb je een hoop schade aan je kleppen enz.
gezien de leeftijd en de km. stand van je opel heb je dan meer schade als je auto misschien waard is.
dus wil je er nog even mee doen, vernieuwen dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in 1994 een (diesel) auto gekocht, elke 120000 km riem vervangen volgens onderhoudsschema.
Dat is later door de fabrikant teruggeschroefd tot 75000. Kennelijk toch te vaak een gebroken riem.
Bij die verandering in voorschrift had ik er 90000 op zitten en sindsdien wordt ie elke 90000 vervangen.
Met de auto wordt rustig gereden, zeker als ie koud is.

Normaal heb je dus wel enige marge bij vervangen. Echter, je bent wel alle garantie kwijt als ie wel breekt.
En, zolang je ermee rijdt, vooral rustig rijden totdat je hem vervangt. Wel zo snel mogelijk als je tijd hebt.
Niet volgas optrekken en geen aanhangwagens trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen meter meer mee rijden. Bij mijn auto moest er volgens het onderhoudsboek bij 120.000 KM een nieuwe riem in. Mooi dat de oude bij 117.000 KM knapte, wat mij een motorschade van 2200 euro kostte.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik ben echt een rustige rijder die zijn auto niet aftrapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er ook nog aan hoe lang het geleden is dat de riem erop is gezet. Het is heel belangrijk om het op tijd te doen. Als je beetje technisch bent kan je het zelf uiteraard, maar als je geen tijd hebt, breng em dat z.s.m. naar de garage (of een 'mannetje').
Als de riem kleine scheurtjes heeft is het zeker nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opel corsa 1998 zoals jij hebt (type B) hoeft om de 120000 km vervangen worden.Maar meestal staat onder de motorkap op de afschermkap van de distributieriem de km stand wanneer deze voor het laatst is vervangen anders kijken in het onderhoudsboekje.