Waarop moet je letten bij de aanschaf van een occasion?

Ik ben op zoek naar een goede 2e hands auto, maar waar moet ik dan precies op letten tijdens de aanschaf en proefrit? Denk aan dingen die kapot of versleten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (8)

Koop 'm zeker bij een BOVAG aangesloten bedrijf. Geeft wat zekerheid m.b.t. garantie enz.. Succes.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat heb door de anwb keuren
13 jaar geleden
Ik ben niet goed in knippen en plakken,maar ik zou je willen verwijzen naar " waar moet ik opletten bij het kopen van een auto?". Dit dus googlen en je komt het tegen....Wij hebben ook net een tweedehandsauto gekocht twee weken terug en dit hadden wij uitgeprint, het was superhandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral als het een oudere auto betreft:
Kijk of je soepel naar alle versnellingen kunt schakelen,
Of de koppeling niet slipt en kijk of de auto niet verrot is op de bodem/dorpels. Je kunt ook kijken naar eventuele olielekken. (onder de kap of op de straat)

Je kunt ook de opmerkingen op het apk-formulier bekijken.

Bij een vrij jonge auto even kijken of alle carrosserie-onderdelen origineel zijn. Als een deel vervangen is, kan dat erop wijzen dat er een aanrijding mee is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Bij een vrij jonge auto even kijken of alle carrosserie-onderdelen origineel zijn. Als een deel vervangen is, kan dat erop wijzen dat er een aanrijding mee is gebeurd."
Hoe bedoel je dit? Als er bij bv een Ford focus een deur vervangen is,gaat er toch ook weer eenzelfde deur in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die kan een iets andere kleur hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die kan een iets andere kleur hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, kleurverschil (kan je evt wat op afdingen) maar belangrijker, mogelijk heeft de auto bij een aanrijding technische of motorische schade opgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar kleurverschil heeft toch niets te maken met een origineel deel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de zon kunnen ze wel wat verkleuren. vooral rode auto's
Zoek op internet op of de auto na een bepaald aantal kilometer raar gaat doen, zoals de peugeot 407, die pakt bijvoorbeeld na 50.000 km de gas op de 1e versnelling soms niet, dat zijn dingen waar je op moet letten.

Veder, kijk of de computer goed werkt, kijk voor eventuele schade, goed laten nakijken, meer dan 1 proefrit maken en er zeker van zijn dat het je bevalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet eiegenlijk zorgen dat er iemand mee gaat die er verstand van heeft.Kijk ook eens onder de motorkap en trek de oliepijlstok een keer omhoog en kijk of er olie op zit.Tijdens de proefrit goed luisteren naar de auto tijden optrekken ,remmen ,schakelen.{radio dus uit}.
En zorg dat je altijd garantie krijgt al is het maar 3 maanden ,als een garagehouder een goede auto verkoopt dan durft hij garantie te geven.Kijk ook even de bandjes na en spreek af met de verkoper dat er een nieuwe apk op komt.Leg wel alles vast op papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang leve het internet! Laat je dus goed informeren bij clubs van deze auto en wees kritisch.
Het is erg afhankelijk van de kilometerstand en het type auto dat je gaat kopen.
Heb je ook iets meer info over de occasion? Wellicht zijn er een aantal experts hier aanwezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laat je niet gek maken door merknamen als 'ANWB' of 'BOVAG'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Als je van te voren een afspraak hebt gemaakt om voor een auto te gaan kijken, bijvoorbeeld op marktplaats. Trek het kenteken dan even na op de site van VWE. Hier kun je de historie, verbruik, eigenschappen, kosten en belasting enz, bekijken. Je hoeft alleen even het kenteken in te vullen en je krijgt alles over de auto te zien.