als er 2.0 bar in een autoband gaat,wat is de druk dan op 2km hoogte? De slijtage op 2km met gelijke druk is net of je op te lage spanning rijdt.

Op dit ogenblik ben ik in Papoea voor onderhoud aan auto's en merk dat alle auto's daar een slijtagepatroon vertonen dat ze aan de buitenkant afgesleten zijn. Moet hier een hogere druk in? zo ja is er een formule?

Groetjes,

Kees O.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (3)

Als je de autoband op 2km hoogte op 2 bar zet, kan de slijtage niet anders zijn. Wel gaat dan de druk in de band iets omhoog als de auto weer 'beneden' (op zeeniveau) is.

Ik kan me eerder voorstellen dat de temperatuur(sverschillen) een grotere invloed op de bandendruk heeft, dan de lagere luchtdruk op 2km hoogte. In beide gevallen gaat het hier om tienden-bar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine correctie als je een band (of wat dan ook) op 2 km hoogt op een bepaalde druk zet wordt deze als je op zeeniveau gaat deze niet omhoog maar omlaag. )omdat de omgevingingsdruk hoger is.
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat de omgevingsdruk op zeeniveau hoger is, zal de band meer worden ingedrukt en de druk in de band hoger zijn dan op 2 km hoogte.
Als die autobanden op 2km hoogte zijn gevuld, dan is 2.0 bar gewoon 2.0 bar.

Als die autobanden op zeeniveau zijn gevuld tot 2.0 bar, dan staan ze op 2 km hoogte niet op lagere, maar juist op hógere spanning, omdat de luchtdruk buiten de band lager is.

Hoe zijn de wegen in het gebied waar je werkt? Als de wegen erg slecht zijn, dan heb je kans dat mensen zelf hun banden een beetje leeg laten lopen om meer grip te hebben op de weg. Dat zou het slijtpatroon verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De druk zal dan bij dezelfde temperatuur tussen de 2.3 en 2.4 Bar liggen

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij ga ik uit dat de druk op 2 KM hoogte rond de 910HPa ligt tov. 1013 HPa op zeeniveau.
Omdat de band zelf rekt is de druk dus in de band dus wat
lager dan op grond van de luchtdrukafname aan de buitenkant te verwachten valt.(de band wordt qua inhoud door de hogere druk iets groter, daardoor neemt de luchtdruk in de band iets af tov. het theoretisch haalbare)
Vandaar ook dat ik een marge geschat heb.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toch is de bandendruk te laag, als de zijkanten meer afslijten en te hoog als ze in het midden teveel afslijten.
Je moet dus op geleide van het slijtageprofiel de banmdendruk afstellen.
Als de weg het toelaat kun je , om het middenvlak te benutten en de zijkanten te ontzien nu naar 3 bar gaan, waardoor de band boller komt te staan.
Denk wel om de grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht!!

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb een rekenfout gemaakt, op 2KM hoogte is de druk ongeveer 800 HPa, dat betekent dat de druk in je band dan tussen de 2.6 en 2.8 bar komt te liggen.
De rek in de band zelf zal in verhouding echter niet veel veranderen.
Wel zou ik , als bij 2.6-2.8 bar de buitenkanten sneller afslijten dan het binnenprofiel naar 3.5 bar gaan, als de banden en de wegomstandigheden deze relatief hoge druk toelaten.