Wat komt er allemaal bij kijken met een diesel auto?

Hoi,ik heb sinds kort mijn rijbewijs,en werk door het hele land + ik ben ook van plan om in prive tijd veel te rijden.Veel mensen raden een diesel aan,maar vraag me af wat er allemaal bij komt kijken,wat ik wel weet is dat een dieselauto meer kost in de wegenbelasting.Kan iemand er meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Een dieselauto is duurder in aanschaf in verzekering en wegenbelasting met een vergelijkbare benzine auto. Daar tegen over staan goed koper diesel dan benzine en goedkoper rijden meer kilometer per liter. Als je meer dan 30.000 km gaat rijden kan een diesel interessant zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ecodiesel is veel goedkoper in wegenbelasting.
Ik heb zelf diverse auto's diesel en benzine gereden. Als je gaat vergelijken tussen dezelfde auto's diesel of benzine dan is de diesel qua wegenbelasting en verzekering duurder, simpelweg omdat ie zwaarder is. Rij je meer dan 20.000km per jaar ben je echter met een diesel goedkoper uit. Een diesel is vaak een heel stuk zuiniger plus dat de literprijs veel gunstiger is. Verder heeft een diesel vaak motorisch wat minder onderhoud nodig. Banden en ophanging blijft natuurlijk gelijk.
Voor de rest behoeft een diesel geen speciale aandacht tov een benzine auto. Wel zal een diesel bij koude motor meer geluid produceren. Maar daarvoor heb je ook weer bij lagere toerentallen meer koppel en dus meer trekkracht. Een diesel rijd dus relaxter omdat je geen toeren hoeft te maken.
Mocht je onverhoopt een paar liter benzine in je tank gegooid hebben is dat niet zo'n probleem zolang je dat weer mengt met voldoende diesel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon een diesel kiezen! Minder onderhoud, gaat langer mee, is waardevaster en zuiniger! Het verschil in wegenbelasting verdien je heel snel terug!