Tot aan welk rijvak flitst een flitspaal?

Stel er zijn 3 rijvakken.

Kan een flitspaal tot aan het 3e en verste rijvak een overtreding vaststellen, of enkel de twee die het dichtst bij zijn?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
16.3K

Antwoorden (5)

Een flitspaal dient "vrij" zicht te hebben. Als er op die 2 stroken geen ander verkeer tussen zit kan ie inderdaad de derde strook nog wel flitsen. (En doet dat ook)
Wel heb je op de derde strook het voordeel dat de gemeten snelheid iets minder is dan op de eerste (bij gelijke snelheid uiteraard) want de meethoek is iets anders. De paal meet nl hoe snel je je van de paal verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wel eens begrepen dat ze dat kunnen instellen en varieren. e.e.a. is gewoon een kwestie van elektronica en computers dus in theorie alles mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De paal is een fototoestel dat afgaat zodra er tussen twee lussen te snel gereden wordt. Dus er moeten lussen in de rijstroken liggen en de fotocamera moet een goede groothoek hebben. En neem maar aan dat daar over nagedacht is. Want de enige functie van de paal is het nummerbord te fotograferen van de auto die te snel over de lussen rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk goed in het wegdek waar je van die dunne zwartje bitumen lijntjes ziet liggen. Dit zijn de detectielussen die signalen naar de camera doorgeven. 3 vakken is geen probleem voor de camera. Door de positie van de lussen is overigens de gemeten snelheid op alle drie de rijstroken identiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bekering volgt nadat de overtreding is vastgelegd middels een foto. Die foto moet dus het kenteken van de overtredende voertuig bevatten. En goed leesbaar.

Theoretisch kan elke baan op de foto, mits er maar geen voertuigen ertussen staan die de kentekenplaat onzichtbaar maken.

Zo een 'roodlicht' flitspaal, werkt met lussen in de weg. Maximaal 4 lussen, dus of 4 rijbanen zonder snelheidsmeting of 2 rijbanen met snelheidsmeting.
Tegenwoordig is het alleen maar 2 rijbanen met snelheidsmeting. Daarbij worden vaak de rechtdoor rijbanen genomen, omdat als je afslaat je bijna nooit te snel rijdt. Ook is het rechtdoor door rood rijden gevaarlijker dan door rood rijden als je afslaat.