Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je een paspoort nodig als je Vaticaanstad wilt bezoeken?

Volgende week ga ik naar Rome. Eén van de plekken die we willen bezoeken is Vaticaanstad.
Nu weet ik dat Vaticaanstad een apart "land" is. Ik vraag me dan ook af of er een soortement van grensovergang is tussen Rome en Vaticaanstad, waar je je paspoort moet tonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
9.7K
Kimath
13 jaar geleden
je gaat toch niet inbreken he? ;-)
Naar aanleiding van een eerdere vraag van iemand :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die eerdere vraag deed me opeens bedenken dat ik deze vraag nog wilde stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ALTIJD je paspoort bij je hebben en tonen aan de authoriteiten als daar om gevraagd wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, Naatje is back. Welkom terug!
Maar goed, ik weet dat je gelijk hebt, maar ik laat als ik door een grote stad loop mijn paspoort liever in het kluisje van het hotel achter, vind ik persoonlijk iets veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dan veel plezier zeg .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Italie mag je ook met een kopie van je identiteitsbewijs rondlopen, je hoeft niet je daadwerkelijke paspoort of ID bij de hand te hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je loopt zonder problemen (lees: douane/grensovergang) van Italië naar Vaticaanstad. Er staan wel voor een groot deel muren om Vaticaanstad heen, maar als je via de
St. Pieter loopt heb je niet echt in de gaten dat het eigenlijk een ander land is. En de Zwitserse garde die er rond loopt is meer decoratie dan noodzaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, er is geen grens controle bij Vaticaanstad. je hebt geen paspoort nodig, bij een bezoek.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Toen ik er was waren er geen grenscontroles, maar ik heb het voor de zekerheid nog even extra nagekeken:

Vaticaanstad is geen lid van het Schengenverdrag, maar vanwege overeenkomsten met Italië (uiteraard wel deel van Schengen) zijn er geen grenscontroles bij Vaticaanstad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het toerisme (zowel religieus als niet-religieus) is trouwens erg belangrijk voor Vaticaanstad, het zou tegen hun eigen belang zijn om het bezoekers van Rome al te lastig te maken om ook een bezoek aan Vaticaanstad mee te pikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank.
Een deel van het vatican kan je bezoeken zonder ID. Andere delen zijn gesloten, en kan je alleen op afspraak bezoeken.

Hou er wel rekening mee dat je wel een foto-id bij je moet hebben om een audio-guide te huren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee weken geleden was een paspoort nog niet nodig ;)

Maar houd er wel rekening mee dat je wel kleding aan moet hebben die de knieen bedekt en de schouders (en alles daar tussen in). Hier wordt ook daadwerkelijk op gecontroleerd en je komt echt niet binnen zonder bedekkende kleding.

Verder is de rij bij de Sint Pieter 's ochtends een stuk langer dan 's middags. Dus als het kan in je reisschema ga dan pas later op de dag die kant op. Reisgenoten van ons hebben 's ochtends 2 uur in de rij gestaan en wij waren rond 3 uur 's middags binnen 10 minuten in de Sint Pieter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Hou er ook rekening mee dat sommige bezienswaardigheden eerder sluiten dan verwacht... Wij stonden net na 4 uur voor de gesloten deur van de Sixtijnse Kapel, die ging net voor onze neus dicht. Zo jammer!
Toen ik Rome was was er bij de St Pieter en bij het Vaticaans museum wel een controlepoortje net als op Schiphol. Paspoort hoefde ze niet te zien, maar een zakmesje die ik bij me had om bammetjes te smeren werd wel in beslag genomen, wellicht goed om ook daar even over na te denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding