Heeft ter iemand ervaring met het leven in een klooster?

Ik heb wel eens gehoord dat je een paar dagen in een klooster kunt verblijven als een soort rustvakantie en zou dat wel willen meemaken. Kan iemand mij vertellen hoe dat is of heeft er iemand een advies welk klooster ik dan wel of juist niet moet kiezen?

Mag ik daar als niet gelovige meid wel naartoe? Is het een leuk/goed idee voor mij om dat te doen? Of zijn ze heel streng, is het supersaai en moet je de hele dag bidden?

Iemand nog speciale tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Het beste antwoord

Ik kwam er zo'n jaar of 10 geleden zeer regelamtig.
Als niet gelovige ben je welkom, al vinden ze het leuk als je af en toe een dienst meepikt.
Het is zo saai als je het zelf maakt. Geen TV, maar met in plaats daarvan een goed boek, een mooie wandeling en vroeg naar bed.

Aanraders vind ik:
- St. Adelbertabdij (Egmond-Binnen), bovendien vlak bij zee (en ze kunnenprachtig psalmen reciteren)
http://www.abdijvanegmond.nl

- Abdij Maria Toevlucht te Zundert, Trappisten, zeer geschikt voor beginners.
www.abdijmariatoevlucht.nl

Toegevoegd na 48 seconden:
Het gastenverblijf van de Adelbertabdij is (helaas) wegens renovatie een jaar gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn klooster waar dat kan je zou gewoon rond moeten gaan bellen en vragen of je daar mag overnachten

Toegevoegd na 6 minuten:
op de onderstaande link staan een heleboel klooster waar je naar toe kunt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb daar ervaring mee. Ben ooit drie dagen in retraitre geweest. Gewoon even drie dagen pure rust. Zonder alle luxe om je heen en zonder mobiel. Heerlijk is dat.

En je mag daar als niet gelovige ook gewoon heen. Het is er helemaal niet streng of saai.
De mensen zijn erg aardig en hoeft niks, mag wel van alles.

Kijk hier maar eens:http://www.leonardushoeve.nl/

Toegevoegd na 3 minuten:
En al die spirituele zaken, daar hoef je niet aan mee te doen. Ik heb daar lekker gelezen, rondgewandeld, geschilderd enz. Je eten staat klaar en als je wilt wordt je gewekt. Oh ja, ze hebben wel heerlijke ajurvedische massage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de middelbare school zijn we in klas vijf naar Rome geweest, een week. We verbleven toen in een klooster midden in de stad.

Was speciaal, omdat het een erg oud gebouw was. De monniken zag je elke dag enkele malen voorbij komen, maar sliepen niet op dezelfde afdeling als ons.

Het gaf allemaal wel een extra tintje aan de trip. We werden niet verplicht om actief deel te nemen aan het geloof, maar toch voelde de omgeving, ook voor mij als niet gelovige, zeker wel speciaal.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt toch geen nare ervaringen gehad he?
In Achel ging ik altijd op retraite, ik trok daar voor een weekje heen elke jaar minstens een keer... Of dat nu nog kan weet ik niet, want ik doe dat niet meer...

Het is niet saai of supersaai, ze houden je bezig hoor, die paters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Annemie Struyf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zij voor haar één-programma een week lang in het slotklooster van Brecht verbleven is.