Als je een jaar naar het buitenland wil om te werken, kan je dan al naar werk zoeken in Nederland?

Of moet je eerst naar het desbetreffende land toevliegen, en dan op hoop van goede zege een baan vinden?

Zijn hier ook toevallig mensen met ervaring die ook een jaartje sabbatical hebben genomen?

Toegevoegd na 14 uur:
Ik zit nu eigenlijk vooral te denken aan Nieuw Zeeland. Maar tegelijkertijd zie ik IJsland ook wel zitten... Mijn idee was eigenlijk om hier werk te zoeken wat mij leuk lijkt, en dan naar het land toegaan, ipv eerst het land uitzoeken en dan werk zoeken.

Het is allemaal nog erg vaag. Ik had al via google naar sites gezocht die werk aanbieden in het buitenland, maar toen kwam ik uit op vrijwilligerswerk, work&travel vakanties etc, terwijl ik meer aan het zoeken ben naar echt een baantje die je gewoon 6 tot 12 maand kan houden, op een vaste plek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Hangt er vanaf wat je wilt. Als je bv in Australie een working holiday wilt doen, kan je gewoon onderweg de fruit oogsten achterna reizen en daar baantjes vinden.

Wil je op een plek zitten en daar gewoon normaal werken, dan moet je vantevoren een baan zien te vinden. Buiten dat dit rust geeft bij aankomst, is het makkeljiker om visa te regelen, en kan je je bankrekening ter plekker eenvoudiger regelen. Ook bij huurcontracten ed wordt vaak van je verlangt dat je een werkovereenkomst hebt.

[En ja, ik heb een aantaal keer voor 6+maanden in andere landen gewoont / gewerkt]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hoeft niet eerst af te reizen naar het land om in het buitenland een baan te vinden. Er zijn genoeg websites hierover die je kunnen helpen met vinden van die leuke baan in het buitenland.

Als je de sector geeft, kunnen we misschien gerichter antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is natuurlijk, om vanaf hier al een baantje te regelen. Dan weet je in elk geval al waar je aan toe bent, voordat je op reis gaat. Dat vertrekt echt een stuk relaxter.

Op internet zijn genoeg sites te vinden van bemiddelingsbureau's in het buitenland. Zij kunnen je ook meteen meer vertellen over evt benodigde papieren, werkvergunningen, verzekeringen, vinden van onderdak etc.

Naar welk land wil je gaan?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik denk dat het verstandig is om vast werk proberen te hebben. Buiten dat moet je goed voorbereiden. Vaak heb je in andere landen een visum nodig en een werkvergunning. Informeer goed wat de eisen zijn in het land. Je kan anders behoorlijke problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt enorm veel sites met vacatures voor buitenland, zodra je iets concreters hebt gevonden kun je op die desbetreffende site verder vinden wat je nodig hebt qua visum, inenting, papieren en wat je moet doen om er uiteindelijk te komen.
oa op www.werk.nl staat een link naar eures website, monsterboard.nl en je kunt ook zoeken op directe sites zoals azg.nl (artsen zonder grenzen) waar gerichte vacatures op staan en juist veel vacatures voor tijdelijk werk, even een paar maanden je visie verbreden...
heel veel googlen en zoeken!
succes en veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee of je betaald of vrijwilligerswerk bedoeld.

Voor allebei zijn er veel sites beschikbaar. Je moet eerst zelf goed weten wat je precies wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat in mijn bericht ;) ik ben dus niet op zoek naar vrijwilligerswerk maar echt een betaalde baan