Niet meer nodig, ik heb zelf laatst nog pech gehad en in Frankrijk vervangend vervoer gekregen zonder creditcard, enkel mijn ANWB-pasje was voldoende, en een telefoontje naar de ANWB-centrale.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Reis & Kredietbrief bestaat niet meer.
Het heet nu ANWB Europa hulp. Een soort internationale wegenwacht service.
Ik red me altijd met een reguliere reisverzekering, een paar creditcards op zak en int, mobiliteitsgarantie van m'n autodealer.
Utrecht
13 jaar geleden
De reis en kredietbrief vindt zijn oorsprong uit de tijd dat er in het buitenland nog niet gepind kon worden en / of betaalcheques niet geaccepteerd werden.

Door de reis en kredietbrief had je de zekerheid dat je eventuele (reparatie)kosten, m.n. in het buitenland met deze "cheques" kon voldoen, zonder dat dit ten koste ging van je zuurverdiende vakantiegeld.
Bij thuiskomst moesten deze kosten uiteraard wel weer terug betaald worden, maar dan had je de vakantie wel ongestoord door kunnen brengen.

Tegenwoordig zijn er veelal andere mogelijkheden om rekeningen te voldoen via je reguliere bank- of girorekening (pinnen, mits het saldo voldoende is) of door gebruik van een creditcard.
De creditcard 'vervangt' naar mijn idee de noodzaak tot aankoop van een reis- en kredietbrief.