Mag je een wc van een 7 meter lange motorkruiser lozen?

Ik weet dat je niet zomaar mag lozen in het buitenwater. Maar wat zijn de criteria? Wij zijn van plan een motorkruiser van 7 meter te kopen, waar nog een wc in zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Nee, sinds 1 januari 2009 mag dat niet meer. Je hoort nu een vuilwatertank te hebben of een chemisch toilet te gebruiken.

Ik ken overigens niet één watersporter die zich eraan houdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even die criteria:

"Voor welke schepen geldt het lozingsverbod?
Het lozingsverbod geldt voor alle nieuwe en bestaande Nederlandse en buitenlandse pleziervaartuigen met ingebouwd toilet, zoals beschreven in de Wet Pleziervaartuigen. Dat wil zeggen jachten van 2,4 tot 24 meter. Historische schepen van voor 1950 en wedstrijdschepen zijn uitgezonderd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is alleen voor de wc. Je bent ook niet verplicht om een vuilwatertank te hebben, zolang je je wc-water maar niet buiten loost. Om het zoeken van info gemakkelijker te maken: wc-water wordt ook wel 'zwart water' genoemd, het overige huishoudelijke afvalwater heet 'grijs water'. Het verbod geldt alleen voor zwart water. Overigens mag gezuiverd zwart water wél op het oppervlakte geloosd worden. Hoe dat precies zit, is nog niet bekend, tot daar criteria voor zijn vastgesteld mag je helemaal niet lozen. Maar mocht je een zuiveringsinstallatie op je boot zien zitten, dan zou ik die besluitvorming nog even afwachten voor je een vuilwatertank installeert. Mocht je een echte klusser zijn en zelf een vuilwatertank in elkaar willen knutselen, denk er dan wel aan om rekening te houden met eventuele methaanvorming in je vuilwatertank. Het is niet de bedoeling dat je van je mooie motorkruizer een varende mestbom maakt.