ik ben in Australië, de zon draait hier tegen de klok in, volgens mij is dat in Nederland net andersom, kan iemand mij dat verklaren

waar ligt dan het omslagpunt

Toegevoegd na 11 minuten:
maar als je dan op de evenaar staat, kan het toch niet zijn dat je 1 meter hoger gaat (naar het noorden) de zon rechtsom draait en wanneer je dan 2 meter naar beneden gaat(ten zuiden van de evenaar) de zon link om draait

13 jaar geleden
in: Vakantie
15.4K

Het beste antwoord

Omslagpunt ligt op de evenaar
Op het noorderlijk halfrond komt de zon in het oosten op, draait via zuid naar west.
Op zuidelijk halfrond komt zon (uiteraard) ook in oost op maar draait via noord naar west.
Op de evenaar komt de zon nog steeds in oost op, gaat over je heen en in west weer onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zon draait niet. De aarde wel. De evenaar is het omslagpunt als je op de evenaar staat dan draait het water in een putje boven de evenaar rechtsom en eronder linksom. Heeft te maken met de zwaartekracht. Mensen boven de evenaar staan als het ware op de aarde de mensen onder de evenaar hangen ahw onder de aarde en zien dus alles andersom. Heel verhaal ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het water iig wel! http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-wc-evenaar-doorspoeld.20007
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mythbusters oh nou dan moet het wel waar zijn....
Technisch gezien draait de zon idd niet links of rechts om. Maar als je op je evenaar staat dan komt hij recht over je heen. Die meter waar jij het over hebt zou wel kloppen met rechtsom linksom alleen is dat niet waarneembaar. Pas na een aantal 100en kilometers zal je dat verschil waar kunnen nemen.