Wat voor papieren heb ik nodig om een scooter te huren in Griekenland?

Op internet kom ik tegenstrijdige informatie tegen, volgens de ene site zou een (auto)rijbewijs voldoende zijn, volgens de andere zou een bromfietscertificaat verplicht zijn.

Een bromfietscertificaat (waren die dingen eigenlijk onbeperkt geldig?) heb ik misschien nog wel ergens liggen, maar mijn man niet. Bovendien is er tegenwoordig het brommerrijbewijs, hij kan dus ook niet ouderwets een certificaatje ophalen op het postkantoor.

Kunnen we nu wel of niet scooters huren in Griekenland?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als jouw rijbewijs een AM vermelding heeft mag je op een brommer rijden dat is Europees. Dus even op je rijbewijs kijken. Iedereen met een B rijbewijs boven een bepaalde leeftijd heeft dat standaard.

Een bromfietscertificaat had voor oktober 2009 omgeruild moeten worden voor een bromfietsrijbewijs en is nu dus niet meer geldig. Dat je tegenstrijdige informatie vindt op internet zal ermee te maken hebben dat sommige sites nog de oude informatie vermelden. Bromfietscertificaat bestaat niet meer, dus dat is gedateerde info. Als het goed is, zouden alle verhuurders nu een autorijbewijs moeten accepteren. Voordat het bromfietscertificaat werd afgeschaft, was het ook niet altijd overal hetzelfde, vaak deden verhuurders helemaal niet moeilijk als je een autorijbewijs had, maar ja, je zal er maar net 1 treffen die wel moeilijk doet! Om het zeker te weten, kun je misschien beter bij het Grieks verkeersbureau informeren (www.grieksverkeersbureau.nl).

Om een 50 cc scooter of moped te huren is de minimumleeftijd 16 jaar en dien je een brommerrijbewijs te hebben dat 1 jaar voordien is uitgegeven. Als je een scooter met meer cc's wilt huren moet je 18 jaar zijn en beschikken over een motorrijbewijs. Verzekeringen kunnen verschillen, dus is het verstandig dit goed te checken voordat je gaat rijden!

In Griekenland doen scooterverhuurbedrijven niet moeilijk. Als het lijkt dat je boven de 16 bent en je betaalt vinden zij het al snel goed. Bij scooters tot 125 cc vragen ze over het algemeen nergens naar, hooguit of je ervaring hebt met het rijden op een scooter. Ik heb wel eens mijn rijbewijs moeten laten zien, maar dan is een autorijbewijs voldoende. Let wel goed op dat ze je geen scooter van 125 cc of meer aansmeren, dan ben je niet verzekerd, al zullen enkele scooterverhuurders anders beweren. Toegevoegd na 1 dag: Ik heb zeer regelmatig op scooters in Griekenland gereden met uitsluitend een rijbewijs B en ik heb nog nooit gehoord dat het een probleem was, ook niet van de politie aldaar.

Ik heb vorig jaar op mijn 17e daar een scooter gehuurd met een scooterrijbewijs. Mijn vriend had er een gehuurd met zijn autorijbewijs. Het kan dus alle2

Ik denk dat deze papiertjes het handigst zijn:

Huur niet zomaar ergens iets. Er zitten (in ieder geval op Kreta) veel verhuurders bij die motorscooters verhuren als bromscooters en dan ben je niet verzekerd als je een ongeluk krijgt! Autorijbewijs is volgens mij voldoende om een brom/snorscooter te huren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100