Wat voor papieren heb ik nodig om een scooter te huren in Griekenland?

Op internet kom ik tegenstrijdige informatie tegen, volgens de ene site zou een (auto)rijbewijs voldoende zijn, volgens de andere zou een bromfietscertificaat verplicht zijn.

Een bromfietscertificaat (waren die dingen eigenlijk onbeperkt geldig?) heb ik misschien nog wel ergens liggen, maar mijn man niet. Bovendien is er tegenwoordig het brommerrijbewijs, hij kan dus ook niet ouderwets een certificaatje ophalen op het postkantoor.

Kunnen we nu wel of niet scooters huren in Griekenland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
38.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar heb je je man dan wel liggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, nergens dus, en dat is wel lastig, want ik moet hem toch terugvinden als we samen in een vliegtuig willen stappen. ;)

Antwoorden (7)

Als jouw rijbewijs een AM vermelding heeft mag je op een brommer rijden dat is Europees. Dus even op je rijbewijs kijken. Iedereen met een B rijbewijs boven een bepaalde leeftijd heeft dat standaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn rijbewijs heeft geen AM-vermelding, maar ik vind voor Nederland overal de simpele regel dat je met een rijbewijs B geen rijbewijs AM nodig hebt, je mag dan gewoon brommerrijden. Daarom heb ik mijn certificaat nooit ingewisseld voor een rijbewijs AM. Dat is trouwens altijd al zo, dat was ook zo toen het bromfietscertificaat nog bestond. Maar juist daarom ben ik verbaasd dat ik op sommige websites de informatie vind dat in Griekenland een rijbewijs B niet voldoende zou zijn om een scooter te huren, en daar nog wel een apart certificaat voor nodig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is europese regelgeving tot 50cc dat is AM, als je nog een oud rijbeijs hebt moet je het inruilen en dan kan je gewoon rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zeer regelmatig op scooters in Griekenland gereden met uitsluitend een rijbewijs B en ik heb nog nooit gehoord dat het een probleem was, ook niet van de politie aldaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik kan nu (in Nederland) gewoon brommerrijden, zie bijvoorbeeld de informatie van het CBR: "Vrijstelling
Als u al een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heeft, hoeft u geen apart rijbewijs AM te hebben. U moet dat auto- of motorrijbewijs wel bij u hebben als u met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijdt." http://www.cbr.nl/bromfiets.pp Ik heb een geldig rijbewijs B, in Nederland is er niet méér nodig om op een brommer te mogen rijden. Ik hoef daarvoor niet mijn papieren rijbewijs, dat nog geldig is tot 2015, te vervangen (dat is niet 'inruilen, maar gewoon betalen voor een nieuwe) door het nieuwe pasje. Met leeftijd heeft het overigens ook al niets te maken. Maar daar heb ik niets aan, de vraag gaat namelijk over Griekenland, of ik dáár terecht kan met mijn rijbewijs B als ik een scooter wil huren. Er kan nog zoveel Europese regelgeving zijn, de praktijk is vaak een stuk weerbarstiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, m0nieKie, van mij mag deze reactie gewoon als antwoord! Tot nu toe het meest waardevol, namelijk gewoon een antwoord over de praktijk terplekke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AM wordt er gewoon bij gedrukt op een bepaalde leeftijd, is een recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AM staat gewoon standaard op de nieuwe pasjes, en het heeft niets met leeftijd te maken. Het staat niet op het oude papierenrijbewijs, maar dat is wel gewoon geldig om op een brommer te rijden. In Nederland tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AM is volgens mij je scooter/brommer. Zelf had ik een cadeautje met mijn rijbewijs, jaren in Italia dus hun rijbewijs, met B verlengt dus daar een rijbewijs tot 180cc motor. Is hier omgezet na volledig rijbewijs auto en motor hier en er nog nooit opgezeten. En daar staat ook AM vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, AM is inderdaad het brommerrijbewijs. Het staat standaard (dus ongeacht leeftijd) op de nieuwe pasjes, omdát in Nederland ieder ander rijbewijs automatisch rijbevoegdheid voor de brommer geeft. Bij mij, nog een ouderwets papieren rijbewijs uit de tijd van het brommercertificaat, staat AM er niet op. Maar dat maakt niet uit, omdat je in Nederland met een rijbewijs B gewoon op de brommer (en dus scooter) mag stappen. Met dat leeftijdsverhaal ben je waarschijnlijk in de war met het bromfietscertificaat. Toen dat werd ingevoerd, mocht iedereen die voor 1980 geboren was dat ophalen bij het postkantoor zonder theorie-examen af te leggen. Een volledig rijbewijs voor de motor is trouwens niet AM maar AL (lichte motor) of AZ (zware motor). Als jij B en AM op je rijbewijs hebt staan, maar niet AZ of AL, dan heb je géén motorrijbewijs.
Een bromfietscertificaat had voor oktober 2009 omgeruild moeten worden voor een bromfietsrijbewijs en is nu dus niet meer geldig.

Dat je tegenstrijdige informatie vindt op internet zal ermee te maken hebben dat sommige sites nog de oude informatie vermelden. Bromfietscertificaat bestaat niet meer, dus dat is gedateerde info. Als het goed is, zouden alle verhuurders nu een autorijbewijs moeten accepteren.

Voordat het bromfietscertificaat werd afgeschaft, was het ook niet altijd overal hetzelfde, vaak deden verhuurders helemaal niet moeilijk als je een autorijbewijs had, maar ja, je zal er maar net 1 treffen die wel moeilijk doet!

Om het zeker te weten, kun je misschien beter bij het Grieks verkeersbureau informeren (www.grieksverkeersbureau.nl).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een 50 cc scooter of moped te huren is de minimumleeftijd 16 jaar en dien je een brommerrijbewijs te hebben dat 1 jaar voordien is uitgegeven. Als je een scooter met meer cc's wilt huren moet je 18 jaar zijn en beschikken over een motorrijbewijs. Verzekeringen kunnen verschillen, dus is het verstandig dit goed te checken voordat je gaat rijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Griekenland doen scooterverhuurbedrijven niet moeilijk. Als het lijkt dat je boven de 16 bent en je betaalt vinden zij het al snel goed.
Bij scooters tot 125 cc vragen ze over het algemeen nergens naar, hooguit of je ervaring hebt met het rijden op een scooter. Ik heb wel eens mijn rijbewijs moeten laten zien, maar dan is een autorijbewijs voldoende.

Let wel goed op dat ze je geen scooter van 125 cc of meer aansmeren, dan ben je niet verzekerd, al zullen enkele scooterverhuurders anders beweren.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb zeer regelmatig op scooters in Griekenland gereden met uitsluitend een rijbewijs B en ik heb nog nooit gehoord dat het een probleem was, ook niet van de politie aldaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt, scooters met zoveel vermogen? In Nederland zouden dat motorfietsen (heel erg slome motorfietsen, maar toch) zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Griekenland (evenals Spanje) wordt dat onderscheid niet zo duidelijk gemaakt.
Ik heb vorig jaar op mijn 17e daar een scooter gehuurd met een scooterrijbewijs. Mijn vriend had er een gehuurd met zijn autorijbewijs. Het kan dus alle2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat deze papiertjes het handigst zijn:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huur niet zomaar ergens iets. Er zitten (in ieder geval op Kreta) veel verhuurders bij die motorscooters verhuren als bromscooters en dan ben je niet verzekerd als je een ongeluk krijgt! Autorijbewijs is volgens mij voldoende om een brom/snorscooter te huren.