Waarom heeft niet elke regio dezelfde herfst- en voorjaarsvakantie?

Met de zomervakantie kan ik de vakantiespreiding begrijpen, maar die in de herfst en in het voorjaar niet. Mensen blijven dan veel vaker thuis, en door deze regeling heb ik nu veel minder kansen om mijn vrienden uit andere regio's te zien.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de herfst- en voorjaarsvakantie gaan enorm veel mensen weg hoor. Dagjes uit, kamperen, in een bungalow, noem maar op. Dat moet je niet onderschatten.

Antwoorden (2)

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolvakantie vind je daarover deze tekst:

"In Nederland worden de schoolvakanties waar mogelijk gespreid, zodat drie delen (regio-indeling) bestaande uit Noord-Nederland, Midden-Nederland en Zuid-Nederland, van het land op verschillende momenten schoolvakantie hebben, of ten minste de vakantie op een ander moment beginnen en beëindigen. Dit wordt vakantiespreiding genoemd en dient ertoe overbelasting van toeristische trekpleisters en vooral van de wegen ernaartoe te voorkomen. Vakantiespreiding kan ongemakkelijke situaties tot gevolg hebben wanneer ouders meerdere kinderen op scholen hebben die verschillende vakanties hebben, of zelf op een school werken die een andere vakantieperiode kent dan die van hun kinderen."

Blijkbaar vindt men in het algemeen dat de nadelen opwegen tegen de voordelen, en neemt men de nadelen op de koop toe. Het aantal mensen dat nadeel ondervindt van de vakantiespreiding zal ook relatief klein zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Het zal er ook mee te maken hebbend at als je een late zomervakantie hebt of een vroege, het aantal weken van het trimester tussen zomer en herfstvakantie te kort of te lang is. Dus late zomervakantie, dan ook de herfstvakantie wat later. En met de voorjaarsvakantie precies hetzelfde, hoewel de zuiderlingen die altijd wel graag met carnaval zullen hebben