Mag je een shisha pen meenemen in je koffer die in het ruim komt ik vlieg met Transavia naar Portugal ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
6.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat mag

Antwoorden (1)

Nee, dat mag beslist niet. Een sisha pen mag je alleen in je handbagage meenemen.
Het antwoord op deze vraag is bij de “Veelgestelde vragen” op de website van Transavia onderdeel van het antwoord op de vraag over roken aan boord:

“Is roken aan boord van een Transavia vliegtuig toegestaan?
Nee, alle vluchten van Transavia zijn rookvrij. Ook het gebruik van een e-sigaret aan boord is niet toegestaan. Je mag je e-sigaret wel meenemen in je handbagage. Vanwege het type batterij (lithiumbatterij) mag je een e-sigaret nooit meenemen in je ruimbagage.”
https://service.transavia.com/app/answers/list/kw/e-sigaret/

De Amerikaanse federale luchtvaartdienst FAA (waarnaar men zich in de luchtvaart veelal richt) heeft daarover een 'safety alert' uitgebracht, en de ICAO (VN agentschap op luchtvaartgebied) adviseert in dezelfde lijn wereldwijd om e-sigaretten in ruimbagage te verbieden:
"In January 2015 the US Federal Aviation Administration issued a safety alert to air carriers that e-cigarettes should not be allowed in checked baggage after a review of fire safety issues, including two fires caused by e-cigarettes in checked baggage.[94][97] The International Civil Aviation Organization, a United Nations agency, also recommends prohibiting e-cigarettes in checked luggage.[94]"
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_of_electronic_cigarettes#Fires.2C_explosions.2C_and_other_battery-related_malfunctions

[94] Bart Jansen (23 January 2015). "Packing e-Cigarettes in luggage is a fire risk, FAA warns". USA Today. http://www.usatoday.com/story/news/2015/01/23/faa-electronic-cigarettes-icao/22234903/

[97] Ashley Hasley III (26 January 2015). "The FAA wants you to carry on your e-Cigs". The Washington Post. http://www.washingtonpost.com/blogs/dr-gridlock/wp/2015/01/26/the-faa-wants-you-to-carry-on-your-e-cigs/
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké en moet je hem dan ook uit je tas halen als hij door de scanner gaat wat ik bedoel is elektronica moet je uit je tas halen en ernaast keggen
Bordensteker
6 jaar geleden
Net als bij een oplaadbaar scheerapparaat is het apparaat zelf niet elektronisch te noemen. De weinige elektronica zit eigenlijk alleen in de lader. Er is in de ‘e-sigaret’ net zo min sprake van echte elektronica als in een zaklamp of een elektrische tandenborstel of een sleutelhanger met een ledlichtje. Wat er in zit is zuiver elektra.
De aanduiding ‘elektronisch’ (in elektronische of e-sigaret) is meer een reclamewoord dan dat er natuurkundig gezien ook echt sprake is van “elektronica”. Máár ... of de (van Transavia onafhankelijke) veiligheidsbrigade op een willekeurige luchthaven dat ook zo interpreteert kan maar het beste blijken als je het ding er netjes ook naast legt. Op de scanner zien ze het anders alsnog ergens tussen voor de scanner doorzichtige spullen in de tas en dán willen ze het waarschijnlijk toch even zien (of ze hebben dit intussen al zo vaak gezien dat ze er niet meer op aanslaan). Waar rook is, is in dit geval als alles goed is géén vuur.
Maar áls dat eventueel onderweg door een storing toch ontstaat, en je kunt er niet bij komen (in het ruim), dán is het serieus foute boel.