hoe is de voorjaarsvakantie ontstaan?

hoe is het ontstaan en waarom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
13.6K

Het beste antwoord

De voorjaarsvakantie is ontstaan in de jaren 70 van de vorige eeuw. Deze schoolvakantie is meestal in de tweede week van februari.De voorjaarsvakantie is ingevoerd naar aanleiding van de wens van mensen om in deze periode ook met bijvoorbeeld de wintersport te kunnen gaan of Carnaval te vieren. De voorjaarsvakantie valt steeds in de week van Aswoensdag. Gezien de periode wordt deze schoolvakantie ook de Krokusvakantie genoemd: deze staan dan vaak in bloei of komen op. Sinds Nederland vakantiespreiding heeft heeft de regio zuid Nederland besloten om waar mogelijk deze vakantie in de periode van Carnaval te vieren. Andere regio's hebben dan eerder of later vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De voorjaarsvakantie, krokusvakantie, of carnavalvakantie, is een schoolvakantie van een week, die in Nederland meestal wordt gehouden in de tweede helft van februari en in Vlaanderen steeds valt in de week van Aswoensdag.
Reden voor de vakantie, die in de jaren zeventig werd ingevoerd, is behalve een onderbreking van de sombere wintermaanden, de wens van veel mensen om op wintersport te gaan of om carnaval te vieren. Sinds de vakantie in Nederland gespreid wordt over de landsdelen, wordt de voorjaarsvakantie in het Nederlandse zuiden zoveel mogelijk gepland dat carnaval in deze vakantieweek valt, elders heeft men dan een week eerder of later vrij.
De verschillende bestemmingen voor de vrije week hebben tot een opmerkelijk probleem geleid. Besturen van carnavalsverenigingen klaagden in 2005 dat veel zuiderlingen in de voorjaarsvakantie naar de wintersport gaan, en zodoende niet aan het carnaval kunnen deelnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je je bron vermeldt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorjaarsvakantie ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.