Hebben de zwaardere controles aan de Schengen buitengrenzen ook invloed op gebruikers van de automatische paspoortcontrole?

Sinds begin april zijn de paspoortcontroles aan de buitengrenzen van Schengen, waaronder op Schiphol, aanzienlijk verzwaard, naar ik heb gehoord omdat iedereen nagezocht moet worden in allerlei politiedatabases. Hierdoor zouden de rijen tegenwoordig veel langer zijn geworden dan voorheen. Maar Schiphol (en veel andere luchthavens) biedt sinds vrij recent ook de automatische paspoortcontroles aan met een paspoortscanner, een camera waar je in moet kijken en een poortje dat open gaat. Hiermee kun je je heel veel wachttijd besparen. Mijn vraag is nu: Kun je nu met die verzwaarde controles nog wel gewoon gebruik maken van deze nieuwe methode, of duurt dat nu ook allemaal veel langer en zo ja, hoe werkt dat dan precies? Op de website van Schiphol vind ik niks over de verzwaarde controles, dus hopelijk zijn er hier die me meer kunnen vertellen.

6 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (1)

Als je binnen schengen reist is paspoortcontrole niet nodig. Er word hooguit bij checkin en bij de gate gecheckt of de naam van je ID overeenkomt met de naam op je instapkaart.
Alleen bij in/uit reizen van de Schengenzone kom je in de rij voor de paspoortcontroles.
De security check van je lichaam en handbagage vindt wel altijd plaats en is routine.
Bij extra controle kan het zijn dat er een politieagent of grenswachter bij de gate mensen er uit pikt en hen extra vraagt om een ID-kaart of paspoort te laten zien.