een vliegtuig is (vaak) koud genoeg ;) tenzij het moet vriezen.. maar dat lijkt mij niet voor medicijnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegtuig is nooit echt warm, maar als je medicijnen echt onder een bepaalde temperatuur bewaard moeten worden dan zou je kunnen overwegen om een klein koelelement mee te nemen. Het is echter mogelijk dat je daarmee niet door de douane komt en het koelelement zal na een uur of twee wel ontdooit zijn.

Wat wellicht wel kan, is vragen of een stewardess het koel kan bewaren als de vlucht heel erg lang duurt en bij de vliegtuigmaatschappij vooraf om advies vragen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Als je lang op reis gaat kan je een deel van de medicijnen ook verdelen over je koffers, liefst over meerdere koffers. Houdt er rekening mee dat het in het ruim heel erg koud is, dus warmte zal geen probleem zijn daar.

De GGD meldt het volgende:

"Vraag eventueel aan de apotheek advies. Misschien kan de apotheker een kleine voorraad geven voor onderweg (als het een vloeistof is). Vraag ook om een internationaal geneesmiddelenpaspoort, waarin de dosering en algemene naam van het medicijn vermeld worden. Vergeet ook de bijsluiters niet en de gebruiksaanwijzingen. Het is aan te raden uw geneesmiddelen te verdelen over verschillende bagagestukken (ivm zoekraken) en vloeistoffen in uw handbagage te bewaren (vooral bij vliegreizen, ivm bevriezingsgevaar). "

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik lees op meerdere bronnen dat een stewardess eventueel de medicijnen kan bewaren. Dat lijkt me de handigste optie omdat koelelementen voorlopig wel uit de boze zullen zijn. Vooraf overleg lijkt me wel zo handig (denk ook aan de terugvlucht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koeltasje, met evt een koel element erin, zal vast voldoende zijn, om je medicijnen een tijd lang koel te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het personeel in het vliegtuig kan je medicijnen koel opbergen. Gewoon even vragen.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou daar wel vooraf naar informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaren stewardess ;-)) even de volgende tips :
Verpak ze goed in plastic : medicijnen worden bewaard in de container waar de ijsblokjes inzitten, en dat smelt natuurlijk tijdens de vlucht. Plak er een etiketje op waar je je stoelnummer op kunt schrijven, zodat hij/zij het aan het einde van de vlucht terug kan brengen. En breng het even direct na het instappen, vóórdat de vlucht begint.
Als je met zo'n karretje met drankjes en maaltijden (die razendsnel afkoelen....) in het gangpad medicijnen toegestoken krijgt, is dat moment minder goed gekozen.
En vergeet niet er zélf aan te denken aan het einde van de vlucht : na 14 uur op je voeten lopen stralen kán het zijn, dat je die medicijnen intussen vergeten bent.
Goeie vlucht, happy landing, en géén aswolken !!!
AWM
13 jaar geleden
Leve de aswolk! (net veel langer in Amerika kunnen blijven dan gepland)