Welke regels en gewoonten gelden er bij het geven van een fooi bij roomservice in een Nederlands hotel?

Als je roomservice bestelt in een Nederlands hotel, wordt er dan van je verwacht dat je een fooi geeft? Zo ja, wat is dan een gebruikelijk bedrag van die fooi?

Toegevoegd na 10 uur:
Zal een hotelmedewerk(st)er die bijvoorbeeld het ontbijt op je kamer brengt, (blijven) wachten op een fooi?

Antoni
10 jaar geleden
in: Vakantie
6.5K

Antwoorden (2)

Mede doordat de beloning van het bedienend personeel verbeterd werd werd in de tachtiger jaren het geven van een fooi in Nederland afgeschaft. De kosten voor de bediening werden via een opslag van bijvoorbeeld 15%, vast onderdeel van de prijs. Dit werd aangegeven op de rekening door de tekst 'Service compris' of 'bediening inbegrepen'. Deze toevoeging verdween echter in de loop van de jaren.

In Nederlandse restaurants - en dat zou dus ook voor roomservice gelden -
is de niet verplichte fooi meestal tussen de 5 en 10%, waarbij men meestal bedragen naar boven afrondt (bijvoorbeeld bij een rekening van € 32 er € 35 van maken). Wanneer de bedragen hoger worden, worden de fooien procentueel lager.

Het hangt er ook van af.
Als je de totale rekening van het hotel betaalt, inclusief alle service, dus het eten en drinken, dan is het prettig om kamermeisje, ober, kelner etc. een kleinigheid te geven.
In het buitenland geef je dat dan aan de persoon zelf, omdat anders het hoofd van de huishouding er mee vandoor gaat.
In Nederland is er meestal een fooienpot, waar men dat geld in doet
voor algemeen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat ligt helemaal aan jouw zelf.
Als de roomservice lekker snel is dan kan je diegene die het komt brengen best een kleine fooi geven. als het totale bedrag van het te bestelde eten €26.50 was rond je het af naar boven. Gewoon heel simpel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je de roomservice meteen contant betalen dan?
Castle
10 jaar geleden
Hij moet niets... 12397 zegt: "Dat ligt helemaal aan jouw zelf". En je kan het dan zien als een schenking en niet als betaling. Ik geef ook altijd persoonlijk de persoon die mij service verleend de fooi. Of die het dan zelf houdt of in een fooienpot stopt is zijn/haar keus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel het totale bedrag. Nummertje heeft het over het bedrag van het bestelde eten. Betaal je dat niet gewoon achteraf als je uitcheckt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
meestal krijg je een bonnetje bij het eten. wat ik meestal moet ondertekenen. Hieronder kon je meestal erbij zetten van hoeveel fooi je geeft. Of je zegt tegen de hotelmedewerker dat je nog wat voor hem of haar hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind het nog steeds een heel vaag en onduidelijk verhaal. Als je je hotel boekt zitten de kosten voor eventueel ontbijt daar al gewoon bij inbegrepen. De persoon die het komt brengen kun je wat extra's geven maar het blijft geen verplichting. Ik zou het zelfs zwaar onbeleefd vinden als de persoon zou blijven staan wachten op een fooi.