Reizen naar Amerika met strafblad mogelijk?

Zijn er mensen die ervaring hebben met het plannen van een reis naar Amerika die ook nog een strafblad hebben?
Zo ja, kun je gewoon afreizen? Waar moet je rekening mee houden? vermelding op strafblad is overigens 11 jaar oud. Geen recidive en betreft een winkeldiefstal < 50€

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je niet door een rechter bent veroordeeld heb je een registratie in het Justitiële Register niet per se een strafblad... maar de VS-douane kan zonder opgaaf van reden iemand de toegang tot de VS weigeren...
Utrecht
7 jaar geleden
Niet de douane, maar Immigratie (is een andere dienst).
Je zal voor vertrek al een ESTA of visum moeten hebben; zonder een van beide kom je al niet aan boord van het vliegtuig.
Probeer eerst of je een ESTA kan krijgen: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Met een veroordeling zal je geen ESTA goedkeuring krijgen, maar ik weet niet of dat in jouw geval zo is (zie opmerkingen freekfluweel). Als je geen ESTA goedkeuring krijgt, zal je langs de ambassade van de VS moeten voor een visum.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@freekfluweel Ik vind je reactie lastig. http://www.woudegraaf.nl/nl/pas-op-voor-de-strafbeschikking/ Ook als je niet door een rechter een straf opgelegd krijgt maar door het OM (OvJ), kan je een registratie justitiele documentatie krijgen. Dat noemen we (in de volksmond) ook wel een strafblad. Dus dat is hetzelfde, je lijkt over twee dingen te spreken. Maar ook als je dus wel door een rechter wordt veroordeeld, komt op diezelfde documentatie een registratie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij geen probleem! Meestal kunnen ze dat soort vergrijpen tot een x aantal jaren terugkijken! (5jaar?)

Antwoorden (1)

Zodra je straffen zijn uitgezeten, heten ze je in Amerika van harte welkom!