Dit hangt er vanaf wat je wilt zien/doen. Ze hebben er in ieder geval erg lekkere koffie met sachertorte, maar daar zou ik niet alleen maar naar kijken!
Wat je wilt zien, hangt van je interesse af. Mijn tip is om op papier (gegoogled of boekje) de hoogtepunten van Wenen mee te nemen en per dag dat je er bent bedenken wat je gaan bezichtigen/doen. Met slecht weer misschien musea, paleizen en andere gebouwen.
Met mooi weer lekker rondwandelen in de stad en meer genieten van buitenactiviteiten (stadswandeling). Er is meer dan genoeg te doen. Ik ben er maar een dag geweest (met mooi weer) en heb het bij een stadswandeling met de hoogtepunten moeten houden (helaas). Misschien is het ook een idee om naar de opera te gaan. Ook als je niet echt een liefhebber bent, is het wel een bijzondere ervaring.
Alvast veel plezier toegewenst!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Weens Chocolade Museum!

Munten van chocolade met daarop de afbeeldingen van 'Sissi' en Johann Strauss, Mozart likeur bonbons en nog veel meer lekkernijen zijn er te vinden in dit leuke museum. Het museum ischetst een compleet beeld van de chocoladeproductie. Natuurlijk mag je ook proeven van de heerlijkheden die er worden klaar gemaakt. Adres: Willendorfer Gasse, 2-8
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die houd ik in gedachten voor een volgende keer. Ben een groot liefhebber van chocolade.
Flaneren of traag wandelen tussen de paleizen en de parken.De sfeer van de achttiende eeuw. In de Albertina Art een prachtige Kees Van Dongen of of Degas gaan bewonderen. Een Sachertorte tussendoor. Een glimp opvangen van de mooie Lipizzanzer paarden. Een Donau rondvaart. Het prater pretpark 'savonds en denken aan de beroemde film en muziekje van Orson Welles. En als je iets gestructureerder of pragmatischer Wenen wil bezoeken , de tien "to do's" van onderstaande websites met zelfs bijhorende evaluatie. Stuur alvast maar een postkaart naar jezelf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle reeds geschreven evenementen bezichtigen of ondergaan,maar het belangrijkste niet vergeten:

een ECHTE Wienerschnitzel eten bij Figlmüller,wel reserveren.

Address: Wollzeile 5, Vienna 1010, Austria
Phone: 1-512 6177
Website: http://www.figlmueller.at/english/home.htm

Fijne dagen,

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op gebied van kunst en cultuur is er veel te doen. rond de eeuwwisseling van de 19e tot 20e eeuw was Wenen het culturele centrum van Europa. Wat in ieder geval de moeite waard is is de Michael Platz. Archeologisch gezien erg mooi. Ik ben er zelf te lang geleden voor het laatst geweest. Toen was ik er maar een dagje dus ik spreek niet uit ervaring. Maar naar mijn herinnering was de St. Stpephansdom erg mooi. Naar ik hoor zeggen is het schönbrunn paleis heel mooi. Natuurlijk kan je wenen niet verlaten zonder een theater of concert gebouw te bezoeken. Naar ik hoor zeggen is Hofburg ook er mooi. Kortom veel kunst en cultuur op te snuiven is Wenen. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een tip!

Waar ik zelf erg (meerdere malen) van genoten heb is het natuurhistorisch museum. Twee prachtige gebouwen tegenover elkaar met een boeiende collectie. Voor jong én oud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou een openbaar vervoerkaart aanschaffen en in tramlijn 1 of 2 stappen. Deze tramlijnen gaan over de ring van Wenen en zo kom je langs een heel groot deel van de bijzondere gebouwen in Wenen.

Wat ik daarnaast in Wenen als hoogtepunten heb ervaren waren het Hundertwasserhaus & Schönnbrun. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik Schönnbrun niet ingegaan ben (camera's mogen niet mee naar binnen en ik durfde hem niet achter te laten bij de receptie), maar de grote tuinen rondom het paleis zijn fantastisch. De Dierentuin van Wenen is ook onderdeel van de tuinen van Schönnbrun, een hele mooie dierentuin.

Van horen zeggen is de Spaanse Rijschool ook fantastisch. Helaas is deze attractie niet in de zomermaanden te bezichtigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moet je even kijken op deze site, vol met leuke tips in een stad als Wenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hofburg, Diverse musea's vlak bij de Hofburg, waaronder een heel mooi museum voor moderne kunst, met veel werken van Klimt, Schiele en aanverwante schilders. Schloss Schönbrunn, met haar rococotuinen en dierentuin. Stephansdom. Prater (pretpark aan de rand van de stad, met een heel bekend reuzenrad.)
Leen anders een reisgids over wenen in de bibliotheek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijzonder om te doen en bij weinig toeristen bekend, is een dakwandeling over het Natuurhistorisch museum (dat er van buiten hetzelfde uitziet als het tegenoverliggende Kunsthistorisch museum om meteen te reageren op een eerder antwoord).
Zie de weblink voor meer informatie hierover. Op sommige dagen is het ook mogelijk een diner onder de koepel te hebben (o.a. het mosseldiner op woensdagavond) en dan krijg je aansluitend de rondleiding op het dak. Je loopt dan in het donker op het dak van het museum en ziet de verlichte omgeving! Overigens bestaat deze rondleiding niet alleen uit een bezoek aan het dak, je krijgt ook een kijkje achter de schermen van het museum.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een tip: het marionettentheater in Schloss Schonbrunn. Via de website kan je al kaartjes reserveren en dan krijg je de beste plaatsen. Na afloop krijg je bovendien nog even te zien hoe alles achter de schermen werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een The Third Man-wandeling doen!
Wel eerst het boek lezen en de film kijken, dan is deze wandeling erg interessant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het bezichtigen van cultureel erfgoed is vrij prijzig in Wenen. Als je idd van plan bent om redelijk wat culturele gebouwen ook van binnen te bezichtigen zou ik een culturele pas aanschaffen. deze kun je krijgen op het plein bij die gerestaureerde kerk (weet even de naam niet).

Wat natuurlijk niet mag ontbreken bij een bezichtiging is schloss schonbrunn, residentie van de habsburgers en ook napoleon heeft er nog een tijdje gewoond.

Verder vond ik ook de graftombes van de habsburgers interessant om te bezichtigen. deze kun je vlakbij eerder genoemde kerk vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, wat is er niet leuk in wenen? Een paar persoonlijke toppers zijn slot schonbrunn, het hundertwasser huis, een avondje opera of operette (wiener volksoper bijvoorbeeld, klein maar erg leuk en mooi), voorstelling van de spaanse rijschool, de schatkamers van sissi. En dan zijn er natuurlijk de culinaire toppers als de echte wiener schnitzel, de mozart kugeln, de wiener sachertorte. En wat je absoluut een keer gedaan moet hebben is het prater. een enorme permanente kermis. erg leuk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo,

De winkels zijn helemaal top. Het is goed en degelijk maar niet mijn smaak.

Het nachtleven is ook zeker de moeite waard al moest ik ook wenen wennen aan de taal. het is goed te verstaan en ze zijn er trots op.

Ga in ieders geval niet teveel betalen ik heb laatst een leuke onafhankelijke prijsvergelijker ontdekt. deze heet http://www.olezo.nl/