Hoe noem je in Belgie een vaatdoekje ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
3.8K
SimonV
7 jaar geleden
Hier staat een lijstje:
http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect-vertaler.php?woord=vaatdoekje

Antwoorden (3)

Doorgaans zegt men schotelvod of schoteldoek.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en schutteldoek
Amadea
7 jaar geleden
Het lijkt er echter op dat er nu begripsverwarring is. Een vaatdoekje is geen doekje om de afwas mee te doen. Maar het aanrecht wordt ermee schoongeveegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is geen begripsverwarring. In Vlaanderen wordt met de schutteldoek, schoteldoek of 't schotelvod het aanrecht, de gootsteen, het fornuis en uiteindelijk de vloer gedaan.
@Fremar geeft de goede Vlaamse vertaling van het Nederlandse begrip "vaatdoekje"
Wat men met het Nederlandse vaatdoekje doet doen de Vlamingen met een schotelvod.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/169024/opgepast-vieze-vaatdoek-maakt-je-ziek Een schutteldoek is een soort "slunse" (vodde)
https://vls.wikipedia.org/wiki/Schutteldoek
https://vls.wikipedia.org/wiki/Slunse De afwas/vaatwas doen de Vlamingen met een afwasborsteltje en de pannen met een schuurspons. Het Vlaams Woordenboek wordt door Internetters gevuld, niet alles klopt voor 100%.
In (tevens) Franstalig België kun je in de winkels zoeken/vragen naar een "lavette éponge à bourrelets" of een andere soort lavette, bijvoorbeeld van microfibre. Als je de in de tweede bron vermelde site in het Nederlands vraagt staat bij dit onderhoudslinnen wel gewoon dat het vaatdoeken zijn. Dus die term kent men daar kennelijk eveneens.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als ik in Charleroi een vaatdoekje wil hebben dan vraag ik om een lavette.
Als men een speciale lavette wil hebben met bv ribbeltjes of bolletje of microweefsel dan komt er een toevoeging of een merk. Maar het blijft een "lavette"/ un carré de tissu éponge simple.
In het west-vlaams zeggen we tegen een vaatdoekje meestal 'schutteldoek'. Maar dit is dan weer afhankelijk van in welke streek je woont.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Inderdaad, en in Wallonië gewoon een lavette.