Kan een haai overleven in een meer?

Bij ons in de buurt is een meer waar ik graag in wil zwemmen. Maar ik durf niet omdat ik doods bang ben voor haaien. Ik snap zelf ook wel dat er geen haai zit in dat meer maar zou het kunnen dat als iemand een haai in het meer heeft gegooit dat die dat kan overleven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
12.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
ook al zou er een haai inzitten, die gaat je echt niet opvreten. Haaien zijn bijna blind, en langs onderen gezien lijkt een mens op een surfplank op een zeehond. Dan nemen ze soms een hapje, maar als ze door hebben dat het toch geen zeehond is gaan ze weer weg. En dit geld alleen voor hele grote haaien, kleinere haaien eten alleen visjes. http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/24347-alles-over-haaien.html

Antwoorden (3)

Dat ligt er helemaal aan of er genoeg voedsel is voor de haai.

Vissen en zeezoogdieren en vogels, grote kreeftachtigen en weekdieren horen op het menu van de haai. Nou vind je alleen vissen en vogels in en bij een meer.
Is het genoeg, is de vraag. Ligt dus aan de hoeveelheid haaien en dieren; dat is het antwoord.

(uit de bron)
Haaien zijn bij het grote publiek vooral bekend door de (voor de mens) gevaarlijke soorten, maar van de ongeveer 400 soorten zijn slechts vier of vijf soorten als gevaarlijk aan te merken. De meeste haaien zijn slanke, gespierde en snelle dieren die een lengte bereiken van rond de 1 à 2 meter. Het zijn bijna allemaal predatoren (roofvissen) die leven van gewervelde dieren (meestal vissen maar ook zeezoogdieren en vogels), grote kreeftachtigen en weekdieren (macrofauna).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn inderdaad haaiensoorten die in zoet water (kunnen Over-) leven, maar daar zijn geen voor de mens gevaarlijke soorten bij.

Van de haaiensoorten zijn eigenlijk alleen de witte haai of mensenhaai ,) de tijgerhaai, de stierhaai en de zandtijgerhaai gevaarlijk.

Van dezen kan de stierhaai goed in zoet water leven (al is dat normaliter door de rivier op te zwemmen, niet in een afgesloten meer). En deze komt eigenlijk alleen maar voor ten zuiden van de evenaar, in warme gebieden. Hier zou het te koud voor hem zijn.

Dus nee, er is geen enkele grond om ene Nederlands meer te mijden vanwege de mogelijke aanwezigheid van (gevaarlijke) haaien. Watervervuiling, algen en bacteriën vormen een groter gevaar ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste haaien overleven daar niet. Maar het kan wel als het een doornhaai of zandbankhaai zou betreffen.

Er bestaan meer dan 500 soorten haaien, en deze behoren tot de elasmobranchen (kraakbeenvissen). Meestal is het vermogen tot overleven in zoet water beperkt, omdat het bloed van elasmobranchen door ophoping van urea net zo zout is als hun omgeving.

De bekendste zoetwaterhaai is de stierhaai. Deze wordt meestal in kustgebieden van warme oceanen gevonden en is er om bekend dat hij vaak rivieren inzwemt. De rivier de Brisbane Australië heeft naar verluidt een populatie van 500 daar levende haaien, waarvan er na een vloed in 2011 zelfs exemplaren door de straten zouden hebben gezwommen. In Zuid-Amerika werd er een gevonden in de Amazon, by Iquitos in Peru.

Minder bekend zijn de vijf zeldzame soorten van de orde Glyphis, de Borneo-rivierhaai (genoemd naar haaienwetenschapper Sarah Fowler), de Ganges-haai, de Noordelijke rivierhaai, de speertandhaai en de Irrawaddy-rivierhaai. Ze zijn in Zuidoostelijk Azië en Australië te vinden. Er is niet veel over deze haaien bekend, omdat ze in troebel water leven en weinig worden waargenomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als dat "bij ons in de buurt" in Nederland of België is hoef jij daarom geen enkele angst te hebben voor het aanwezig zijn van een haai. Hooguit wanneer je in Australië, Zuidoost Azië, of Zuid-Amerika zou wonen.
Amadea