Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het mogelijk cheeta's en leeuwen te aaien en knuffelen?

Ik wil graag vrijwilligerswerk doen in Afrika in een dierenopvangcentrum (wildlife orphanage Zimbabwe), maar toen ik dit opzocht zag ik foto's van mensen die cheeta's en leeuwen gewoon aaiden.
Komt dat omdat ze met de hand zijn opgevoed?
Of door iets anders?
Is dit goed voor deze dieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, het is mogelijk bij sommige dieren in combinatie met sommige mensen. En dat komt inderdaad omdat ze met de hand zijn opgevoed. Een wild dier kun je niet zomaar aanraken of knuffelen.

Is het goed voor die dieren? Nee, niet bepaald. Tamme dieren zijn bijna niet meer uit te zetten in het wild en zullen hun leven moeten slijten in gevangenschap (in de meeste gevallen).

In de bijgevoegde video zie je een leeuw die nog kan opschieten met zijn baasjes na te zijn uitgezet.

Toegevoegd na 54 seconden:
Hmm, hij wilde niet helemaal.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZIQUb-d4GQ
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen vangen dat soort bedrijven dieren op die in het wild in de problemen zijn gekomen door stropers, boeren of andere zaken.
Die instellingen brengen de dieren groot en leren ze waar mogelijk gedrag aan dat hen helpt in het wild.
Dus in dat opzicht is het wel goed voor de dieren, was er niet ingegrepen, dan waren ze al overleden.

In dat soort instellingen wordt ook niet gefokt met de wilde dieren.

Ik ben in Namibie bij het Otjiwarongo jachtluipaard instituut geweest.
Ze proberen de voedertijd zo natuurlijk mogelijk te houden door ze achter hun prooi aan te laten rennen (met vlees achter de auto).

De meeste dieren daar worden later uitgezet in nationale parken of grote privé-terreinen, waar ze bescherming krijgen.

En ja, hoe raar het ook klinkt, er zijn helaas heel veel mensen in de wereld die graag zo'n diertje willen aaien en daar dan ook een toegangsprijs voor betalen.
Met dat geld kan het opvangcentrum zijn werk voortzetten, dus ja, in een bepaald opzicht is het wel goed voor de dieren.

Zie ook het "vraaggesprekje" van reisjournalist Corno van den Berg met iemand van zo'n centrum.

http://www.droomplekken.nl/nieuws/help-mee-bedreigde-dieren-te-redden-in-zuid-afrika.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding