In welke Europese landen mag ik scooter rijden zonder een rijbewijs?

Ik ga 6 augustus op vakantie met een de trein door Europa heen. Ik zou graag bijvoorbeeld in Spanje een scootertje huren. Heb ik hier een rijbewijs voor nodig? En zijn er andere landen waar dit niet hoeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom wil je zonder rijbewijs gaan rijden? Je weet dat als je dan een ongeluk maakt je niet verzekerd bent.

Antwoorden (1)

In geen enkel. Dit is een van de goede dingen van Europa.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Europese afspraken rijbewijs

Voor alle landen van de Europese Unie (EU) gelden dezelfde eisen aan het rijbewijs. Dit houdt in dat alle bestuurders aan dezelfde eisen moet voldoen als zij rijexamen doen.
Doel Europese afspraken rijbewijs

De Europese afspraken over het rijbewijs staan in de Europese rijbewijsrichtlijn.
In het verleden stelde elk EU-land zijn eigen eisen aan het rijbewijs. In sommige landen waren de eisen veel strenger dan in andere landen. De regels zijn nu zoveel mogelijk gelijk getrokken (harmonisatie). Daardoor geldt een bepaalde rijbewijscategorie in alle EU-landen. Bestuurders van alle lidstaten moeten nu hetzelfde weten en kunnen. Ook gelden nu overal dezelfde eisen aan het rijexamen.
Gevolgen Europese rijbewijsrichtlijn voor Nederland

De nieuwe (derde) Europese rijbewijsrichtlijn is in 2013 ingevoerd. Hierdoor zijn een aantal regels voor het Nederlandse rijbewijs veranderd. Zo zijn er bijvoorbeeld 3 categorieën voor het motorrijbewijs: lichte motor (A1), middelzware motor (A2) en zware motor (A). Ook is er nu onderscheid tussen zware en lichte vrachtwagens en bussen.

Nederland is verplicht om de regels van de Europese rijbewijsrichtlijn onder te brengen in de wet."
Computoon