Wie betaald de rekening van medereizigers van een geannuleerde vakantie?

Ik heb op mijn naam een vakantie geboekt voor vier personen.

Samen met mijn partner en twee vrienden zouden we een weekje naar Zuid Duitsland gaan. Kosten €1040,-. De rekening moet nog betaald worden in het hotel.

Mijn partner en ik hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering.

Door familieomstandigheden kunnen onze twee vrienden niet mee op vakantie en hebben geen annuleringsverzekering.

Wat te doen met de reissom van onze vrienden en wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Toegevoegd na 4 minuten:
BTW. De namen van onze medereizigers worden niet op de boekingsbevestiging genoemd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (2)

De vrienden zijn aansprakelijk voor de kosten, maar alleen voor hun deel. Voor jullie is er geen reden om te annuleren, dus jullie verzekering zal een annulering niet dekken. Als de vrienden niet gaan, hangt het van het hotel af wat de kosten zullen zijn. Die zijn vaak wel lager dan de volledige reissom, maar de te betalen schade komt voor rekening van jullie vrienden.

Als jullie niet gaan, lijkt me niet dat de vrienden daarvoor op moeten draaien en betalen ook jullie de afkoopsom voor het eigen deel aan het hotel.
paulus811
7 jaar geleden
In het algemeen geldt, de hoofdboeker is aansprakelijk.
Als je in Nederland een geboekte reis wil weinigen kan dat ook alleen maar de de hoofdboeker gedaan worden.
In de ANVR reisverhalen staat dit ook zo vermeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor de fouten. Mijn iPad "corrigeert" zelf de woorden weinigen moet zijn wijzigen, en reisverhalen moet zijn reisvoorwaarden.