Kan ik mijn paspoort nog gebruiken als de voorkant is afgesleten?

Op de foto kan je zien de letters paspoort en je ziet ook europese unie. Doordat ik vaak reis zijn deze letters helemaal eraf. De rest van mijn paspoort is gewoon netjes. Kan ik het toch blijven gebruiken? Ik ben pas terug gekomen van vakantie en er werd mij niets gezegd. Toch maak ik me wel zorgen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Volgens de leden van dit forum https://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?t=68117 hoef je je daarover geen zorgen te maken. Zolang die "machine readable" pagina maar geen beschadigingen heeft (die harde plastic "pagina"), maakt de buitenkant niet uit, aldus ene Bushmaster op die website.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Meer info
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/is-mijn-beschadigde-paspoort-of-identiteitskaart-geldig
Bij mij is mijn paspoort een paar dagen voor vertrek naar NYC in het wasmachine belandt. De plastic pagina had geen beschadigingen, maar toch werd mij door de Amerikaanse ambassade, die ik voor de zekerheid gebeld had, aangeraden om via de snelle procedure een nieuw paspoort te regelen. Dat heb ik toen voor de zekerheid gedaan.