Kun je Nederlands trouwen in Italie?

Het lijkt ons geweldig om te trouwen in Italie maar er zijn een paar dingen die niet helemaal goed te vinden zijn op internet. We willen graag ''echt'' voor de wet trouwen met een Nederlands sprekende trouwambtenaar en op een buitenlocatie. Liefst op dezelfde plek waar we ook kunnen overnachten met een groep van ongeveer 30 personen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi ik ben op zoek naar hetzelfde antwoord en was benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost.

Antwoorden (1)

"Waar moet ik aan denken als ik wil trouwen of een geregistreerd partnerschap wil sluiten in het buitenland?

Wilt u als Nederlander in het buitenland trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten? Dan is er een aantal zaken waar u aan moet denken.

Toestemming van land waar u trouwt of een geregistreerd partnerschap sluit
Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt sluiten in het buitenland, moet u nagaan of dit mag volgens de rechten van het land (als vreemdeling). Dit doet u bij de buitenlandse instantie waar u trouwt of een partnerschap sluit. U kunt niet op een Nederlandse ambassade in het buitenland trouwen.
Documenten voor huwelijk of partnerschap in het buitenland

De buitenlandse instantie waar u trouwt of een partnerschap sluit, kan u vertellen welke documenten u nodig heeft voor een huwelijk of partnerschap. Bijvoorbeeld een afschrift van uw geboorteakte en een verklaring over uw burgerlijke staat.
Buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte registreren

Als u in Nederland woont, moet u uw in het buitenland gesloten huwelijk of geregistreerd partnerschap registreren in de Basisregistratie personen (BRP). Als u als Nederlander in het buitenland woont, is dit niet mogelijk. Het is verstandig om uw buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte dan in te schrijven in het Nederlandse register. Dit doet u bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. U kunt dan altijd een uittreksel of afschrift van de akte opvragen.
Legalisatie buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte

Als u de buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte in Nederland wilt laten inschrijven, moet u de buitenlandse akte eerst laten legaliseren. Dit laat u doen door de autoriteiten van het land waar u getrouwd bent. Daarna moet de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging van dat land de huwelijksakte of partnerschapsakte legaliseren.
Verklaring van huwelijksvoornemen

In sommige landen vragen de plaatselijke autoriteiten om een verklaring van huwelijksvoornemen. De Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u wilt trouwen, geeft deze verklaring af.
Ongehuwdverklaring of verklaring van huwelijksbevoegdheid

In sommige landen moet u bewijzen dat u niet getrouwd bent. Of dat u geen geregistreerd partnerschap heeft met iemand anders. Hiervoor heeft u een ongehuwdverklaring of een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. (...)"

En of je een Italiaanse ambtenaar kunt vinden die Nederlands spreekt: lastig...

Toegevoegd na 4 minuten:
Feitelijk: nee.
Computoon