Mag je een lepel meenemen als handbagage in de vliegtuig?

Het betreft een theelepeltje met een handvat van plastic en de lepel zelf is van metaal. Het werd nl. afgepakt bij controle omdat het (deels) metaal is, ik heb het daar maar bij gelaten (ik had geen zin in discussie die ik toch niet win).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
6.8K
Amadea
7 jaar geleden
Je had het bij de scan met je sleutels mee in het bakje moeten doen, dan had je de lepel zonder bezwaren mee mogen nemen. Alleen messen zijn niet toegestaan.
paulus811
7 jaar geleden
Amadea, het wordt niet afgenomen omdat je vergeten bent het uit je handbagage te halen. Het mag wel of niet mee, maar niet om die reden. Het lepeltje zal ongetwijfeld een scherp deel hebben gehad en dan is dat de reden. Overigens vind ik de beveiliging op dat punt erg overdreven, in het vliegtuig krijg je bij je eten metalen bestek (in business class) inclusief een scherp mes.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik dacht dat tot 7 cm was toegestaan.

Antwoorden (1)

Je had de discussie best aan kunnen gaan, ik vlieg om de twee weken en weet ongeveer wat wel en niet mag. Als het lepeltje geen scherpe delen bevat, mag je het meenemen. Het gaat niet om het voorwerp zelf, maar om het feit of het gebruikt kan worden om bijvoorbeeld te steken. Dat het metaal is, is geen probleem want dat zijn je sleutels ongetwijfeld ook. Ik heb ooit een meisje gezien die haar telefoonhoesje moest inleveren omdat er een kristallen op zaten, die zouden te scherp zijn was het oordeel. Meisje in tranen natuurlijk.

De hele beveiliging vind ik persoonlijk idioot op dit punt. In het vliegtuig geven ze je bij je eten metalen bestek met een vlijmscherp mes. Beetje tegenstrijdig lijkt me.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oveirgens snap ik dat je het erbij gelaten hebt . Als je niet heel erg gehecht bent aan het lepeltje kun je beter je verlies nemen. De security op luchthavens zijn meestal niet van het toegeeflijke type.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
Bij het vliegveld wil ik geen 'gezeur' en dat er een rij mensen achter me staat te wachten op mij. Het enige wat ik kon bedenken is dat het ijzer binnen in het plastic handvat steeds meer zou kunnen aflopen. Oftewel, als je het ijzer scheid van de plastic, dat hij dan opeens wel scherp is. Dat kan ik natuurlijk niet met het blote oog zien, maar hun wel met dat scan. Dat is enige theorie die ik zou kunnen bedenken dat het scherp zou kunnen zijn.