Waarom is het ene strand een zand-strand, en het andere strand een kiezel-strand?

terwijl beide strandjes een paar km uit elkaar liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
12.4K

Het beste antwoord

Als het natuurlijke stranden zijn, dan komt dat door de zeebodem. Zand is ook steen, maar dan wat fijner gemalen... als de zeebodem langs de kust uit zand bestaat, zal er bij eb door de onderstroming zand naar de kust spoelen en krijg je een zandstrand. Bestaat de bodem voornamelijk uit kiezelstenen, dan krijg je een kiezelstrand...

Het hangt dus van de zeebodem af waar de branding overheen gaat wat er aanspoelt
Zandstranden zijn populairder dan kiezelstranden, en worden daarom ook wel kunstmatig opgespoten.
(bv bij een groot hotel).
Ook in Nederland, waar we natuurlijke zandstranden hebben wordt het strand opgespoten, om het breder te maken en afkalving van de kust tegen te gaan...... het zand komt verderop uit zee, en is veel grauwer (vuiler) dan het oorspronkelijk strandzand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt er een klein beetje vanaf waar het is. Meesal hebben kusten namelijk - over enorme lengtes - OF zandstranden, OF kiezelstranden, maar niet afwisselend.
Vaak echter is het dan zo dat men speciaal voor de badgasten / toeristen een zandstrandje opspuit. Dat is dus niet natuurlijk, maar wel erg prettig.