Zijn er dingen waar je op moet letten bij het rijden door Frankrijk?

Ik heb redelijk kort geleden mijn rijbewijs gehaald, maar sindsdien rijd ik zoveel als het maar kan. Heb er al wat langere stukken opzitten, ook 's nachts.
Nu gaan we aanstaande zondag naar Zuid-Frankrijk rijden. Mijn vader en ik nemen om beurten plaats achter het stuur. Hij heeft al vaker door Frankrijk gereden, maar ik ben benieuwd of er speciale dingen zijn waar je op moet letten.
Zijn de snelwegen misschien iets anders ingedeeld? Of is alles net zo duidelijk als in NL? Gelden dezelfde verkeersregels?
Graag zou ik weten wat je opviel toen je voor 't eerst door Frankrijk reed.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jazeker, namelijk dat je als beginnend bestuurder aan een andere maximumsnelheid gebonden bent! Op de snelweg mag je 110 in plaats van 130 Op de autoweg (wegen met gescheiden rijbanen) mag je 100 in plaats van 110 Op de provinciale weg mag je 80 in plaats van 90 Als je twijfelt welke snelheid je mag, een tip: bij veel Franse wegen staan twee borden voor de maximumsnelheid, één voor normale omstandigheden en één voor als het regent. Jij moet altijd de laagste van de twee nemen. Verder opvallend op de Franse wegen: uitvoegstroken op de snelweg zijn vaak extreem kort, direct met een bocht de weg af. Je moet dus ook veel harder afremmen als je een parkeerplaats op rijdt, hou daar rekening mee. Tot slot: zorg ervoor dat je reflecterende hesjes bij je hebt voor het geval jullie pech krijgen. Die dingen zijn in Frankrijk verplicht om bij je te hebben.

Goed opletten bij de tolwegenpoortjes, het juiste poortje te nemen, en geld/creditcard vooraf alvast klaarleggen. Niet harder dan 130 rijden. Als Fransen inhalen, laten ze hun knippertje aanstaan. Op de binnenwegen rijden Fransen erg hard, harder dan de meeste Hollanders durven of kunnen.

Bij de ANWBwinkelzijn boekjes met verkeersregels van alle landen in Europa. Als je lid bent gratis, en anders voor een paar euro. Misschien is er op hun site ook info, daar kun je ook even kijken.

uit mijn ervaring is inderdaad dat fransen enorm hard rijden en een stuk minder 'voorzichtig' of 'afwachtend' of hoe je het ook kan noemen, zijn dat nederlanders. Vooral op binnenwegen, maar ook op snelwegen kunnen de fransen er wat van! een tip is inderdaad om wat geld voor de tolwegen klaar te leggen., aangezien je vader vast en zeker vaker door Frankrijk heeft gereden heeft hij misschien ook nog wat tips voor je.

Ik zou me er niet al te druk om maken, zelf vind ik dat er niet veel verschil is tussen het Hollandse en het Franse verkeer. Ze rijden misschien iets agressiever maar de regels zijn in grote lijnen hetzelfde.

kijk eens hier http://www.weginfrankrijk.nl/Verkeersregels%20Frankrijk.html daar vindt je uptodate info. verder heeft Frankrijk een ander landschap genieten over het algemeen, ik reed er regelmatig en neem goede kaarten of tomtomoid mee enfin: je hebt je vader als frans wegennetkenner ook bij je. de verkeersregels zijn vrijwel hetzelfde als hier.

Net zoals in alle andere buitenlanden is de tijd van oranje licht bij een stoplicht erg kort (anders gezegd: nergens is die tijd zo lang als in Nederland). Andere tip: vermijd de ononderbroken lijnen aan de randen van een snelweg, want als je die raakt of er overheen gaat, dan kan je al een bekeuring krijgen.

Ik vind het zelf erg prettig rijden op de Franse snelwegen (bedoel de tolwegen). De Fransen laten hun knipperlicht vaak aanstaan als ze inhalen. Dat is vooral vervelend als ze op de middelste strook rijden bij een driebaansweg. Dan weet ik nooit of ze nog een strook naar links willen of dat ze de auto's van de rechterstrook willen inhalen. Verder is er niet zoveel verschil met Nederland. Nog wel een tip! Rij op zondag i.p.v. zaterdag. Dan is het er over het algemeen erg rustig.

alle antwoorden gelezen komt er 1 nog niet in voor en dat is dat je ZEER zeker niet over een doorgetrokken streep moet rijden noch inhalen, kijk ook uit met verdrijvingsvlakken.

In Frankrijk zijn de mensen iets gemakkelijker wat betreft het verkeer dan in Nederland. Wees dus goed op je hoede anticipeer: Als ze jou niet goed hebben gezien, dan heb jij ze misschien helemaal niet gezien.. Let op! Want het gaat zo snel mis!

over het algemeen zijn de snelwegen veel minder druk end aardoor makkelijker te bereiden. binnenwegen zijn geregeld onduidelijk en veel Franse rijden als gekken. buiten snelwegen moet je dus nog beter opletten dan in Nederland.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100