Zijn er dingen waar je op moet letten bij het rijden door Frankrijk?

Ik heb redelijk kort geleden mijn rijbewijs gehaald, maar sindsdien rijd ik zoveel als het maar kan. Heb er al wat langere stukken opzitten, ook 's nachts.
Nu gaan we aanstaande zondag naar Zuid-Frankrijk rijden. Mijn vader en ik nemen om beurten plaats achter het stuur. Hij heeft al vaker door Frankrijk gereden, maar ik ben benieuwd of er speciale dingen zijn waar je op moet letten.
Zijn de snelwegen misschien iets anders ingedeeld? Of is alles net zo duidelijk als in NL? Gelden dezelfde verkeersregels?
Graag zou ik weten wat je opviel toen je voor 't eerst door Frankrijk reed.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch erg voorzichtig zijn als je nog geen ervaring hebt in het buitenland.
Ik vind de Fransen qua rijden erge chaoten en erg impulsief.
Misschien kan jij beginnen in Nederland en dat je in Frankrijk de rustige gedeeltes neemt want als je twijfelt in Frankrijk wordt er direkt getoeterd en maken ze gebaren naar je en misschien dat je daar wel zenuwachtig van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dat betreft kunnen die Fransen van mij de pot op. Ik laat me niet gek maken en al helemaal niet in een auto.
Ik pak inderdaad sowieso het eerste stuk door België (woon 5 minuten van de grens) en dan wordt het langzaamaan steeds Franser.
Bedankt voor je reactie!

Het beste antwoord

Jazeker, namelijk dat je als beginnend bestuurder aan een andere maximumsnelheid gebonden bent!

Op de snelweg mag je 110 in plaats van 130
Op de autoweg (wegen met gescheiden rijbanen) mag je 100 in plaats van 110
Op de provinciale weg mag je 80 in plaats van 90

Als je twijfelt welke snelheid je mag, een tip: bij veel Franse wegen staan twee borden voor de maximumsnelheid, één voor normale omstandigheden en één voor als het regent. Jij moet altijd de laagste van de twee nemen.

Verder opvallend op de Franse wegen: uitvoegstroken op de snelweg zijn vaak extreem kort, direct met een bocht de weg af. Je moet dus ook veel harder afremmen als je een parkeerplaats op rijdt, hou daar rekening mee.

Tot slot: zorg ervoor dat je reflecterende hesjes bij je hebt voor het geval jullie pech krijgen. Die dingen zijn in Frankrijk verplicht om bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Goed opletten bij de tolwegenpoortjes, het juiste poortje te nemen, en geld/creditcard vooraf alvast klaarleggen. Niet harder dan 130 rijden.
Als Fransen inhalen, laten ze hun knippertje aanstaan.

Op de binnenwegen rijden Fransen erg hard, harder dan de meeste Hollanders durven of kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En op binnenwegen snijden ze de bochten af. Je komt vaak een Fransman op je eigenweghelft tegen in een bocht.
In het zuiden moet je verdacht zijn op vreemde manoeuvres tussen 2 en 3 uur, als de mensen geluncht hebben met een wijntje erbij.
Bij de ANWBwinkelzijn boekjes met verkeersregels van alle landen in Europa. Als je lid bent gratis, en anders voor een paar euro. Misschien is er op hun site ook info, daar kun je ook even kijken.
13 jaar geleden
uit mijn ervaring is inderdaad dat fransen enorm hard rijden en een stuk minder 'voorzichtig' of 'afwachtend' of hoe je het ook kan noemen, zijn dat nederlanders. Vooral op binnenwegen, maar ook op snelwegen kunnen de fransen er wat van! een tip is inderdaad om wat geld voor de tolwegen klaar te leggen., aangezien je vader vast en zeker vaker door Frankrijk heeft gereden heeft hij misschien ook nog wat tips voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me er niet al te druk om maken, zelf vind ik dat er niet veel verschil is tussen het Hollandse en het Franse verkeer. Ze rijden misschien iets agressiever maar de regels zijn in grote lijnen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halfbakken en gevaarlijk antwoord. Het gaat niet om de grote lijnen maar juist om de kleine lijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevaarlijk antwoord? kom op zeg...hij gaat niet in één of ander bananenlandje rijden hoor, met gebruik van gewoon gezond verstand is het rijden in Frankrijk echt niet wezenlijk anders dan hier!
kijk eens hier
http://www.weginfrankrijk.nl/Verkeersregels%20Frankrijk.html
daar vindt je uptodate info.

verder heeft Frankrijk een ander landschap
genieten over het algemeen, ik reed er regelmatig
en neem goede kaarten of tomtomoid mee
enfin: je hebt je vader als
frans wegennetkenner ook bij je.

de verkeersregels zijn vrijwel hetzelfde als hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals in alle andere buitenlanden is de tijd van oranje licht bij een stoplicht erg kort (anders gezegd: nergens is die tijd zo lang als in Nederland).
Andere tip: vermijd de ononderbroken lijnen aan de randen van een snelweg, want als je die raakt of er overheen gaat, dan kan je al een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zelf erg prettig rijden op de Franse snelwegen (bedoel de tolwegen). De Fransen laten hun knipperlicht vaak aanstaan als ze inhalen. Dat is vooral vervelend als ze op de middelste strook rijden bij een driebaansweg. Dan weet ik nooit of ze nog een strook naar links willen of dat ze de auto's van de rechterstrook willen inhalen. Verder is er niet zoveel verschil met Nederland.
Nog wel een tip! Rij op zondag i.p.v. zaterdag. Dan is het er over het algemeen erg rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! We zijn inderdaad van plan zondagochtend te vertrekken.
alle antwoorden gelezen komt er 1 nog niet in voor en dat is dat je ZEER zeker niet over een doorgetrokken streep moet rijden noch inhalen, kijk ook uit met verdrijvingsvlakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt in Nederland toch ook? Wat maakt het zo 'gevaarlijk' in Frankrijk?
PS. dovr had 't er twee antwoorden voor je ook al over, dus ben zeer benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net zo gevaarlijk als in Nederland, alleen zijn de boetes in Fr. zo hoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar was ik inderdaad niet op gekomen. Ik ga er namelijk van uit dat de vraagsteller überhaupt slim genoeg is om niet over doorgetrokken strepen en verdrijvingsvlakken te rijden.
In Frankrijk zijn de mensen iets gemakkelijker wat betreft het verkeer dan in Nederland. Wees dus goed op je hoede anticipeer: Als ze jou niet goed hebben gezien, dan heb jij ze misschien helemaal niet gezien..
Let op! Want het gaat zo snel mis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen zijn de snelwegen veel minder druk end aardoor makkelijker te bereiden. binnenwegen zijn geregeld onduidelijk en veel Franse rijden als gekken. buiten snelwegen moet je dus nog beter opletten dan in Nederland.