In Engeland links rijden: eigen auto, of auto huren ?

Komende zomer zijn wij van plan voor het eerst een vakantie van 2 weken in Engeland te vieren.
Eerst een paar dagen Londen (daar zal de auto niet veel gebruikt worden) en daarna willen we wat van de rest het land zien.

Engeland... dat betekent dus: links rijden !

Nu staan er grofweg 2 opties open:
- met de eigen auto rijden (met het stuur aan de linkerkant, maar vertrouwd)
- met een huurauto rijden (met het stuur aan de rechterkant, maar niet vertrouwd)

Afgezien van de financiële verschillen, welke is de handigste oplossing ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'handig' doel ik dus op het rijden zelf !!!
Niet op het meenemen op de boot e.d.

Het beste antwoord

Ik heb gedurende een aantal kortere verblijven in Engeland met huurauto’s gereden met rechts stuur, en meerdere lange vakanties met mijn eigen auto met links stuur, en het is me allebei goed bevallen.

Ik onderschrijf de waarschuwing die ‘Gesp’ geeft: het gevaar van je ineens vergissen en rechts willen gaan rijden ontstaat op plaatsen waar je ‘vanzelf’ in het midden of aan de andere kant terechtgekomen bent doordat het een smalle weg is of doordat er links auto’s langs de stoep staan geparkeerd. Hoe drukker het verkeer en hoe breder de wegen, des te minder kans op vergissing er is.

Het nadeel dat je minder goed om je voorligger heen kan kijken is mij reuze meegevallen.

Verkeer dat al op de rotondes rijdt voorrang geven gaat prima, want dat komt van rechts en ik vind dat daar meer in overeenstemming met rechts voorrang geven dan hier!

Ik zou zo mogelijk met de eigen wagen gaan, maar het kan echt allebei. De verkeersdeelnemers zijn daar veelal hoffelijker dan hier, niet alleen naar buitenlandse bezoekers, maar ook onderling. Dat maakt het autorijden daar aangenaam.

Goede reis!
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Terzijde in dit verband nog even iets anders.
Bij gebruik van uw eigen auto is er nog een apart aandachtspunt: u dient de sector van het asymmetrisch gedimd licht van de koplampen weg te nemen, anders verblind je ginds de tegenliggers nogal.
De lichtbundel van het dimlicht van onze auto’s hier op het Europese vasteland schijnt namelijk aan de rechterzijde wat hoger dan recht vooruit en links van het midden, zodat u verkeersborden en bermpaaltjes ook met dimlicht goed kunt zien. Dit betekent dat het in landen met links verkeer extra hoog over de andere weghelft schijnt, waardoor u tegenliggers verblindt. Daarom is het nodig een klein gedeelte van het koplampglas af te plakken. Bij veel koplampen is speciaal hiervoor een soort ‘taartpunt’ rechts onder het midden gemarkeerd. Het afplakken kan met stukjes donker isolatieband, of met behulp van speciale stickers, onder meer verkrijgbaar bij de ANWB.
Het kan zijn dat deze wijze van afplakken u misschien ‘verkeerd om' lijkt, maar u kunt controleren of u de lampen wel op de juiste manier hebt afgeplakt door de lichten op een blinde muur te laten schijnen. U ziet als het goed is dan dat het naar rechts schijnende hogere gedeelte van de lichtbundel is verdwenen. Afplakken is overigens niet altijd de beste oplossing. Bij sommige koplampen kun je het lampvoetje in de achterkant van het koplamphuis een stukje verdraaien om de lamp op links verkeer in te stellen.
Bij auto's met originele xenonverlichting is afplakken niet mogelijk. Deze lampen hebben veelal wel een omstelinrichting; zie het instructieboekje.
Ook lampen die zijn uitgerust met glas dat niet is verdeeld in vlakken mogen vaak niet worden afgeplakt. Raadpleeg zonodig uw dealer voor een juiste handelwijze. Of bekijk de vele zoekresultaten van Googlen met de termen: asymmetrisch dimlicht afplakken .

Andere antwoorden (4)

Het 'handigst' is om met je eigen auto te gaan. Die is idd. vertrouwd, je weet blindelings alles te vinden.
Dit in tegenstelling tot de Engelse auto waar alles aan de rechterkant zit en de versnellingspook aan je linkerhand en je 'naar je toe' moet opschakelen.
En aangezien je zitplaats achter het stuur volkomen 'ongewoon' voor je is, zal je moeite kunnen hebben om de auto links op de weg te houden.
Het vraagt een geruime tijd van gewenning om dit aan te leren.

Terwijl, als je met je eigen auto gaat, je zult ervaren hoe snel en eenvoudig je je aanpast aan het 'Links' rijden en je na enkele kilometers al niet beter meer weet.
Je went daar heel snel aan.

Het enige wat je goed in de gaten moet houden is dat je steeds rechts over je schouder moet kijken als je wilt gaan inhalen of moet voorsorteren om rechts af te slaan. Vertrouw dus niet alleen op je spiegels, voor je het weet zit er een in je dode hoek. Het verdient in Engeland sowieso de aandacht om alles om je heen goed in de gaten te houden.

En verder moet je er rekening mee houden dat verkeer van RECHTS komend op bijv. rotondes of uit zijstraten voorrang heeft.

Bij stoplichten mag je pas optrekken als het licht groen is en NIET alvast bij Rood/Geel. Doe je dat toch dan kan dat de aandacht van de politie trekken.

Voor de rest is alles zowat gelijk als in Nederland, het wijst zich vanzelf.

Prettige vakantie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is ook helemaal mijn ervaring!
Links rijden is effe wennen, maar gaat snel makkelijk. Ook wennen zijn de autowegen; in/uitvoegstroken zijn korter of vergeleken met NL afwezig, traag verkeer is niet uitzonderlijk (soms tot fietsers aan toe), en het stikt van de (mega)rotondes. En op rotondes en kruisingen komt het verkeer uit een tegenintuitieve richting, dus gewoon wat defensiever rijden.
Het overige verkeer ervaar ik als behoorlijk vriendelijk (al zal dat wel van de regio afhangen misschien).
Valt allemaal goed mee; prettige vakantie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat medepassagier erop letten bij wegrijden vanaf een benzinestation.
Op smalle wegen niet automatisch een beetje naar het midden gaan rijden, maar links blijven. Wennen gaat heel snel.
In linksrijdende landen is het veel prettiger om in een auto met het stuur rechts te rijden.
In een linksgestuurde auto rijd je als bestuurder aan de rand van de weg, terwijl je in een rechtsgestuurde auto meer richting het midden van de weg zit.

Bij het inhalen op snelwegen heb je slecht overzicht als je in een linksgestuurde auto zit.

Ook handig: Bij een rechtsgestuurde auto worden snelheden op het dashboard in mijlen weergegeven. Al hebben sommige auto's een dubbele weergave.

Ik heb zelf ervaren dat je in een rechtsgestuurde auto minder snel de vergissing maakt om toch aan de rechterkant van de weg te gaan rijden.
bamibal
10 jaar geleden
Ik heb ervaring met een huurauto in Ierland en mijn advies is: ga met je eigen auto.
Je hersens zijn geconditioneerd op inschatting van de ruimte vanuit de linkerkant van je voertuig.
Aan het links rijden wen je heel snel. (Maar pas op: je reflexen zijn gebaseerd op rechts rijden. Toen ik op een smal bochtig weggetje plotseling een onverwachte tegenligger had, remde ik uiteraard maar week ook uit naar rechts! Terwijl ik al dagen lang moeiteloos op rotondes en andere "ingewikkelde" plekken foutloos de goede [linker] kant van de weg had gekozen.)
Met het schatten van de ruimte aan m'n linkerkant van de auto had ik veel meer moeite. Op nauwe weggetjes waar ik maar net op paste heb ik een paar keer (shame on me) de heg geschampt. Gelukkig zonder zichtbare krassen.

Dus: rijd met je eigen auto.
Tip: het is handig om een stickertje op je dashboard te plakken, met een tabelletje met de omrekening van mijlen naar kilometers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp, dat van die reflex op een smal weggetje heb ik ook ervaren. Blijf dus altijd links van een smal weggetje en niet een beetje naar het midden.
Ik heb meerdere keren met mijn eigen auto in Engeland gereden, maar afgelopen vakantie heb ik een auto gehuurd. Nooit meer met mijn eigen auto!
Heb je wel een geprobeerd een rotonde rechtsom te nemen terwijl jij links in de auto zit? Dat voelt zeer onnatuurlijk aan en werkt ook behoorlijk verwarrend en het kost je bijna je nek, zover moet je achterom kijken om te zien of er wat aankomt. Je bent je routine van het autorijden behoorlijk kwijt. In een auto met een rechts stuur heb je eigenlijk helemaal niet meer in de gaten dat je links rijdt; alles klopt. Niet alleen de rotonde maar ook de korte en lange bochten etc.
Echt nóóit meer met mijn eigen auto

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft het links schakelen, omdat je aan de verkeerde kant zit ben je je bewust van het feit dat je naar je toe schakelt. Vergissen doe je je niet omdat met links van je af schakelen eigenlijk nog veel vreemder voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Ik heb eens een auto gehuurd waarbij de hendels van de richtingaanwijzer en ruitenwisser ook andersom zaten. Bij iedere bocht werden mijn ruiten gewist.