moet ik betalen als ik niet kom opdagen bij Ryanair?

Ik heb een spotgoedkope vlucht voor vanavond, maar ik haal de vlucht tijd nooit van me leven.. Als ik niet kom opdagen, is dat kostenloos of krijg ik dan een boete?

8 jaar geleden
in: Vakantie
19.3K

Het beste antwoord

U krijgt geen "boete".
Maar let op: u bent wel de vluchtprijs van je heenreis kwijt (tenzij u de boeking nog kunt veranderen). U betaalt anders voor het laten vertrekken van de voor u vrijgehouden en nu dus in principe lege stoel.
U moet daardoor opnieuw een (heen)vlucht kopen met een vertrektijdstip waarop u wél kunt, tegen het bijbehorende tarief.

“Kan ik mijn boeking annuleren voordat ik reis en moet ik Ryanair op de hoogte stellen als ik niet reis?

Alle aspecten van Ryanair vluchten kunnen worden gewijzigd, echter niet geannuleerd (behalve in het geval van overlijden of ernstige ziekte van een passagier, waardoor het onmogelijk is te reizen).

Passagiers hoeven ons daarom niet op de hoogte te stellen als zij niet op geboekte vluchten kunnen reizen. Passagiers die hun heenreis niet gebruiken, kunnen hun terugreis wel gebruiken.

Datums/tijden/routes van Ryanair-vluchten kunnen tot 4 uur voor de vertrektijd van de vlucht worden gewijzigd via het gedeelte ‘Mijn boeking beheren’ van de website. Naamwijzigingen kunnen alleen worden aangebracht tot 4 uur voor de heenreis.
In alle gevallen geldt dat er geen wijzigingen kunnen worden aangebracht wanneer een passagier eenmaal online heeft ingecheckt.

Als u uw geboekte vlucht niet gebruikt, kunnen de vluchtprijs, belastingen, toeslagen en kosten _niet worden gerestitueerd_ , maar kunt u schriftelijk restitutie van belastingen aanvragen binnen een maand na de geboekte reisdatum. Dergelijke resituties zijn onderhevig aan administratiekosten van £ 17 / € 20 (of equivalent) per persoon. Als het restitutiebedrag minder is dan de toepasselijke administratiekosten, ontvangt u geen restitutie.”

https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/Veelgestelde-vragen#2-6

U bent de vluchtprijs, en de toeslagen en kosten van de gemiste heenreis dan dus wél kwijt!
Behalve als u de reisdatum en/of tijd nog bijtijds (4 uur) voor vertrek heeft kunnen veranderen. Als u alvast online ingecheckt heeft, is het sowieso te laat.
Het verdienmodel van een low cost carrier laat echt niet toe tot kort voor vertrek gereserveerde stoelen onvoorzien leeg te laten vertrekken en voor de passagier een tweede maal een stoel vrij te houden!