ik ga naar griekenland deze zomer, wat als ze uit de euro stappen?

hoe groot is die kans?
en wat als dat gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (5)

Dan krijg je nog veel meer waar voor je Euro. De kans is aanwezig, maar zo snel maak je niet niuwe bankbiljetten en met het invoeren van zoiets, ben jij al lang weer terug in de regen in NL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kans is nie zo groot want nu helpe ze griekland alleen maar en daardoor raken ze niet nog meer in de crisis. bovendien krijg je dan veel meer terug want de euro is het meest waard, op de pond na dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet je na de verkiezingen op 17 juni. Het probleem voor de Grieken wordt, als ze er uit stappen, dat ze geen geld meer krijgen op basis van de eerdere afspraken. Er is dan geen geld om salarissen te betalen, maar ook geen geld om spullen uit het buitenland in te kopen. Dit kan betekenen dat jebstrand in Griekenland omdat vlietuigmaatschappijen niet meer op Griekenland vliegen omdat ze niet zeker weten of er brandstof is om terug te vliegen. Ook zal er geen geld meer uit de mur komen, dus neem vooral voldoende cash mee. Wij willen ook naar Griekenland op vakantie, maar wachten wel eerst de ontwikkelingen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. De euro is er dan gewoon niet meer. Vergelijk het met rood staan op de bank. Als je boven je limiet komt, dan krijg je gewoon niks meer. En voor Griekenland geldt dat dan als land. Nu al betalen Griekse bedrijven voordat ze ge levert krijgen omdat men anders bang is zijn geld niet te krijgen. En geen enkel bedrijf zal een drachme accepteren in de wetenschap dat die een uur later de helft minder waard kan zijn. Dus als je gaat neem een pak Euro mee.
nou op dit moment is het 40 procent kans dat ze uit de euro stappen . 1 maand geleden was het 60 procent kans . andere landen helpen hum he . en als het gebeurt gebruiken ze hun oude geldsoort . die elke land nog heeft die ze bewaren in een geheimen kluis . en de euro is meer waard dan het griekse geld soort . alleen ik heb geen idee hoe het geld van griekenland vroeger hete
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Áls Griekenland al uit de euro zou stappen, gebeurt dat echt niet van de ene op de andere dag. Alle maatregelen tot nu toe, zowel vanuit Brussel als in Griekenland zelf, zijn erop gericht om nóg grotere economische schade te voorkomen. De bezuinigingen die Griekenland nu doorvoert (en door móet voeren) zijn draconisch, en dat doen ze natuurlijk enkel en alleen omdat níet bezuinigen nog veel grotere gevolgen zou hebben voor het land en de hele bevolking. Als het dus zover zou komen dat de balans omslaat en "uit de Euro" de minste van twee kwaden lijkt te zijn, zal men er alles aan doen om die transitie in elk geval zo goed mogelijk te laten verlopen. Daar is tijd voor nodig, en dat zal ruim van tevoren op allerlei niveaus voorbereid moeten worden. De kans dat de daadwerkelijke overgang plaatsvindt op het moment dat jij daar net met vakantie bent deze zomer, is echt nihil.

Wat in het ergste geval wél zou kunnen, is dat er iets zou zijn waardoor je in Griekenland tijdelijk geen euro's meer kunt pinnen. Er is nu al geen geld meer om de ambtenarensalarissen uit te betalen, dus het is niet helemaal ondenkbaar dat er iets gebeurt waardoor er geen geld meer in de pinautomaten zit. Natuurlijk zullen ze proberen om juist in het toeristenseizoen dat soort zaken te voorkomen, want ze zullen er alles aan doen om jullie vakantiegangers een geweldige tijd te geven, zodat je meer dingen koopt, veel uit eten gaat en goede fooien geeft. De kans dat zoiets gebeurt is dus misschien niet zo heel groot, maar als ik naar Griekenland op vakantie ging, dan zou ik er wel voor zorgen dat ik genoeg cash bij me had, of bijvoorbeeld een creditcard.