In welke gemeenten ben je geboren als je bij het drielandenpunt bent geboren?

Stel dat je bij het drielandenpunt ben geboren (grens van Nederland, België en Duitsland), in welke Nederlandse, Belgische of Duitse gemeente moet je dan je kind aangegeven?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer de moeder weeen krijgt en de bevalling in aantocht is, dan zal ze niet op dit punt bij de vlaggen blijven, denk ik.
10XL
8 jaar geleden
Je weet maar nooit tegenwoordig en bedankt voor het niet beantwoorden van de vraag.
tinus1969
8 jaar geleden
Als je BIJ het drielandenpunt wordt geboren, dan is het helder in welk land en dus welke gemeente je bent geboren (Vaals, Aachen of Plombieres). Er is pas onduidelijkheid als je OP het 3landenpunt bevalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je bent zowiezo een krantenkop als je op precies deze grens word geboren, dit is namelijk een toeristenplek waar iedereen jou geboren zou zien worden :) De kans dat je precies hier geboren word is dan ook heeeeel klein en zover ik weet nog nooit gebeurd...
10XL
8 jaar geleden
Bedankt tinus1969 voor het antwoord waar de vraag over ging. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje aanvulling bij tinus1969
Voor Nederland: de gemeenten Vaals (Nederlands Limburg),
Voor België de gemeente Plombières( Duits: Bleyberg of Bleiberg) en Kelmis (beide in de Belgische provincie Luik) en
Aken (in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen).
Als het kind óp het drielandenpunt geboren wordt, dan wordt het de gemeente Vaals. Zal niet vaak voorkomen, maar men weet dan in ieder geval hoe het precies zit.
Leuke vraag trouwens

Antwoorden (2)

volgens mij gemeente vaals
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De plek waar de foto is genomen is bij de top van de Vaalserberg, en die hoort bij de gemeente Vaals. Het adres van het Drielandenpunt is namelijk: Viergrenzenweg 97
6291 BM Vaals.

In het verleden is het zelfs een Vierlandenpunt geweest. Na de val van Napoleon in 1815 moesten tijdens het Congres van Wenen de grenzen binnen Europa opnieuw bepaald worden, waaronder de grens tussen Pruisen en het Koninkrijk der Nederlanden. Het huidige België bestond toen nog niet (dat was grotendeels bij het Koninkrijk gevoegd). In 1816 werd uiteindelijk een apart grensverdrag gesloten waarin stond dat het gebied van de zinkmijn in drieën gedeeld werd: het plaatsje Moresnet werd bij Nederland gevoegd; het huidige Neu-Moresnet werd Pruisisch Moresnet en het gebiedje met daarin het plaatsje Kelmis en zijn zinkmijn kreeg een neutrale status. De grenssteen van dat vierde land “Neutraal Moresnet” is nog te bekijken.
Amadea
8 jaar geleden
10XL
8 jaar geleden
Maar onder welke gemeenten vallen het Belgische en Duitse gedeelte dan onder?