Mag je als 15-jarige naar Duitsland reizen?

Hoi,
Ik zou graag naar Duitsland willen reizen, maar mag dit op 15-jarige leeftijd alleen? Ik heb treinkaarten gevonden maar moet je hiervoor met een ouder reizen? Moet je een paspoort hebben of mag je reizen met een ID-kaart?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1K

Het beste antwoord

Ja dat mag, alleen is het verstandig om aan een paar dingen te voldoen;

Zorg dat je op papier een verklaring van je ouders heb staan dat je alleen mag reizen
(Deze mag je zelf opstellen of bij de gemeente halen,(bij de gemeente wordt de voogd gelegaliseerd en komt er een stempel van de gemeente op te staan, dit is niet verplicht en hier zijn kosten aan verbonden, maar het geeft voor diegene die jou controleerd (douane/politie)meer zekerheid)
Voor Duitsland moet je een geldige ID-kaart hebben.
Zorg dat je een kopie heb van je kaartje voor de terugreis.

Zonder verklaring van je ouders zouden het vermoeden kunnen bestaan dat je ongeoorloofd weg ben en zou je de toegang tot duisland geweigerd kunnen worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft met een school weg, dat is onder begeleiding van volwassenen/leraren, dit gaat over het reizen zonder dat er volwassenen bij zijn.

Bovenstaand is allemaal niet verplicht maar het zou een hoop problemen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je toestemming hebt van je ouders mag dat gewoon. Je ouders moeten dan wel het gezag hebben, anders moet je toestemming vragen van degene die het gezag over jou heeft. Met school reizen ga je ook weleena naar buitenland en dat mag ook