Mag je je paspoort afgeven gedurende een cruise?

Ik wil een cruise boeken maar in de info staat. " • In verband met douane formaliteiten is de rederij genoodzaakt alle paspoorten gedurende de gehele cruise in het bezit te houden. Bij het ontschepen op dag 9 krijgt u uw paspoort terug. Wij raden u aan een kopie van het paspoort mee te nemen die u zelf gedurende de cruise bij u kunt houden.

Ik vraag me af of dit wel mag. Zover ik weet ben ik zelfs strafbaar als ik mijn paspoort afgeef. Deze reis zou ik kunnen boeken bij Kras reizen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afhankelijk van je bestemming kan het nodig zijn om je paspoort af te geven. Voor de Verenigde Staten geldt bijvoorbeeld dat alleen de kapitein het schip kan inklaren en de paspoorten van alle opvarenden moet laten zien, en dat totdat gebeurd is niemand van het schip mag. Zie link met regels m.b.t. de douane. De kapitein heeft dus ook wettelijk gezien een andere functie dan een willekeurige medewerker van een bedrijf. Ik snap je bedenkingen tegen het afgeven van een paspoort, maar zou deze toch opzijzetten als je met deze cruise mee wilt. Mijn tip zou zijn om BIJ VOORBAAT te laten weten aan de organisatie dat als je schade oploopt door het feit dat je niet de beschikking hebt over je paspoort (waarvoor je immers wettelijk verantwoordelijk bent), je deze zult verhalen op de organisatie. Dan kun je misschien rustiger slapen. Verder zou ik me vooral niet te druk maken en genieten van je vakantie!

Bronnen:
http://www.explorercharts.com/index.php?op...

Je mag het inderdaad niet afgeven. Wel mag je de maatschappij er een kopie van laten maken, zodat men alle benodigde gegevens heeft voor passagierslijsten enz. en aan de hiervan bijv.legitimatiebewijzen kan maken voor intern gebruik. Het probleem zal zijn dat wanneer je niet voldoet aan hun eis je niet mee op reis mag en wat doe je dan? Zo zijn er ook nog steeds campingbeheerders die, tegen de regels in, originele paspoorten/identiteitsbewijzen in hun administratie willen bewaren.

Je mag je paspoort niet afgeven, dit mag alleen aan 'bevoegd gezag' zoals aan de politie op vordering. Als je een kopie moet afgeven is het raadzaam je BSN af te schermen cq door te strepen en op de kopie het doel te vermelden. Nog makkelijker is de app KopieID te downloaden, deze is van de overheid en hiermee kun je heel eenvoudig een kopie mailen.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/i...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100