als je in een woestijn bent en je hebt geen drinken en je bent uitgedroogd helpt het dan als je je eigen spuug drinkt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je uitgedroogd bent produceer je geen speeksel ("spuug") meer. De vraag is dus niet relevant.

Antwoorden (3)

Het drinken van speeksel wordt ook wel slikken genoemd. Als je bent uitgedroogd is één van de eerste verschijnselen een droge mond. Er zal dus weinig speeksel zijn om door te slikken. Daarnaast gaat het er in de gegeven situatie om dat er nieuw vocht wordt toegevoegd aan je lichaam omdat er vocht verdampt. Het blijven "rondpompen" van het aanwezige vocht ( bijvoorbeeld je urine) zal dus niet helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3395254/2013/02/17/Verdwaalde-Engelse-jogger-15-kilo-lichter-aangetroffen-in-Australische-woestijn.dhtml
Mocht je ooit in die situatie belanden dan is het beste een kleine kiezel onder je tong te leggen. Door de kiezel blijf je steeds een kleine hoeveelheid speeksel aanmaken en zal je geen hele droge mond krijgen daardoor.
Misschien uitstel van executie maar wie weet vind je de oase op tijd. haha
11 jaar geleden
Wat betreft iets onder je tong leggen ben ik niet bekend mee. Echter speeksel slikken zal niet veel uit maken, aangezien je door de warmte ook vocht verliest wegens zweten en uitademen. Na verloop van tijd heeft je lichaam te weinig vocht en zal de speeksel aanmaak verminderen om vocht te behouden.

Mensen die in een woestijn aan water proberen te komen hebben daar verschillende middelen voor zoals een filter dat is staat is om uriene op te vangen en te verschonen naar acceptabel drinkwater, of het bouwen van een een zogenaamde "Water Trap" of "Condensation Trap"

Een Water trap maakt je door een kuil te graven in het zand, en daarin in het een opvang bakje, potje, flesje of iets dergelijks. Daarna dek je de bovenkant van je val af met een stuk plastic die de val goed afsluit, (meestal met stenen en zand) daarna leg je in het midden van de val een steentje op het plastic, zodat je een punt hebt die naar beneden zakt naar waar het water zich naartoe zal bewegen.

In de nacht condenseert er water aan de binnenkant van het plastic en druppelt dan in de richting van het opvang bakje. Langzaam maar zeker vult het bakje zich met water.

Echter door het zweten verlies je belangrijke zouten, suikers en minirealen en die zul je moeten aanvullen. In warme landen gebruiken ze daar ORS voor ofwel Oral Rehydrations Salts

http://en.wikipedia.org/wiki/Condensation_trap

http://i.imgur.com/IWSuS.jpg ===> hier is gebruik gemaakt van planten om nog meer water te verkrijgen echter als je geen planten hebt werkt de val ook.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oraal_rehydratiemiddel