Waarom heb je soms toestemming nodig van iemand als je op vakantie gaat?

Als ik op vakantie ga naar Azerbeidzjan, moet een familie lid in Azerbeidzjan mij 'toestemming' geven om daar naar toe te komen. Hoezo werkt dit zo?
Is dit per land anders of voor ieder land hetzelfde?
Zo ja, wat nou als je een zakenman bent en geen familielid hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Je hebt hiervoor geen toestemming van een familielid nodig, tenzij het om een privé-bezoek gaat.
Wat je wel nodig hebt voor een visum:

Zakelijke reis
- uitnodiging van bedrijf met kopie van "State of Registration" van dat bedrijf bij het Ministerie van Justitie
- garantiebrief

Toeristische reis
- hotelboeking of toeristenvoucher voor de hele duur van het verblijf
- vluchtschema
- privé-bezoek: uitnodigingsbrief met kopie ID-kaart van uitnodigende partij

Ze willen hiermee voorkomen dat je zonder geldige reden of met kwade bedoelingen het land inkomt .
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sbaliyev Dit is, als het echt zo is een regel die weinig of niet voorkomt. Finland is een onhandig voorbeeld, dat is een EU-land, daar mag je zo heen rijden/vliegen gaan wonen en werken. Westerse landen hebben weinig van dat soort regels voor vakanties. En daarnaast snap je blijkbaar de truc niet die Azerbeidzjan voor ogen heeft. ALS je geen familie hebt daar, ga je waarschijnlijk naar een hotel of een ander toeristenverblijf. Kan je dat laten zien is er niks aan de hand. Dus je komt prima Azerbeidzjan binnen als je maar een goede reden hebt. Als je daar heen wil om op straat te zwerven, dan zal het lastig worden, wellicht.
SimonV
8 jaar geleden
Iemand met hotelboeking of toeristenvoucher en vluchtschema wordt gewoon toegelaten.
Dat is geen privé-bezoek.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ben in Azerbaidzjan geweest. Je hebt een visum nodig, zoals in wel meer landen. En je paspoort moet voldoende geldigheidsduur hebben. Daarnaast moet je bewijzen dat je zowel een heen- als een terugvlucht hebt geboekt. Die terugvlucht hoef je overigens niet te gebruiken - heb ik toen niet gedaan, maar dat was uit praktische overwegingen. Officieel moet je een hotelboeking hebben gedurende je verblijf. Ze hebben er nooit op gecontroleerd, dus volgens mij is dat een wassen neus. Hoe dan ook, ik heb een kamer geboekt in een hotel dat het toestond om tot twee weken voor aankomst kostenloos te annuleren. Met die boeking als "bewijs" heb ik het visum aangevraagd. Daarna heb ik de hotelkamer geannuleerd. Verder geen problemen gehad. In het land moet je je houden aan de regels van de machthebber, en dat is in de praktijk de firma Statoil. En mobiel telefoneren met een Nederlandse SIM-kaart is wat aan de dure kant: destijds € 5,12 per minuut. Hoe die prijs tegenwoordig is, weet ik niet.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, je schrijft: 'Westerse landen hebben weinig van dat soort regels voor vakanties.'
Dat valt tegen. Wie vanuit Afrika de EU/Schengenzone wil bezoeken, loopt al snel tegen vergelijkbare regels aan: