Kan een reisbureau zomaar mijn vlucht annuleren?

Ik heb enkele maanden geleden met wat vrienden een reis geboekt naar Sunny Beach. Inclusief vlucht, transfer etc..

Nu werd ik vandaag gebeld dat de vlucht op die datum niet door kan gaan omdat de vlucht bij de luchtvaartmaatschappij geannuleerd is. Hun voorstel was 3 dagen later gaan (wij kunnen dan niet), zelf de vlucht regelen (dit komt veel duurder uit) of een andere reis boeken (dit willen we liever niet)

Kan Beachmaster zomaar onze vlucht annuleren en de kosten op ons schuiven? M'n vriend las namelijk op internet dat zij verplicht zijn ons een reis op die dag te geven, des noods via een andere vlucht of meerdere vluchten.

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe ver is die datum nog weg? En hoezo kan je drie dagen later niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De oorspronkelijke datum van vertrek is 22 juni. Om welke reden we niet later kunnen is niet relevant, ik vraag me enkel af of het mag wat er nu gedaan wordt..
Utrecht
8 jaar geleden
Wat kan helpen: zoek zelf (via een vergelijkingssite, bijv. skyscanner.nl) naar vluchten van Nederland naar Bourgas op de dagen dat julle -willen- reizen. Vanaf Schiphol vliegen Transavia, Arkefly en Corendon naar Bourgas.
Met deze alternatieven ga je naar je reisbureau. Kunnen ze niet meer ontkennen dat er geen vluchten zijn. Is dan hun risico en kosten als dat met een andere maatschappij is. Zo te zien vliegt Corendon op 22 juni van Amsterdam naar Bourgas: http://www.corendon.com/FlightSearchResult.aspx?ArrApId=28&AltDepApId=&DepApId=62&FlightDate=22-06-2015&FlightType=RT&Order=1&AltArrApId=&Adult=1&FlightRetDate=03-07-2015&Baby=0&skyscanner_redirectid=tU6kSuhDEeS-_ctTork6YQ&AgentID=2675&AgentNumber=2101
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zeggen de algemene voorwaarden bij Beachmaster?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Utrecht. Dit hebben wij gedaan en voorgesteld aan Beachmasters.nl. Zij daarentegen zeggen dat dit niet hun verantwoordelijkheid is omdat zij 'gedaan hebben wat ze konden'. Klopt dit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt volgens de wet de mogelijkheid om je reis over te dragen aan iemand anders. Dit betekent dat iemand anders in jouw plaats de reis maakt. Het overdragen van een reis doe je door contact op te nemen met de touroperator. Dit kan tot 7 dagen voor vertrek. De plaatsvervanger met voldoen aan de voorwaarden voor de reis. De reisorganisator mag administratiekosten in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De touroperator dient een gelijkwaardige reis aan te bieden. Als u niet akkoord gaat met de wijziging of zegt de reisorganisatie de reis op dan hebt u recht op teruggave van het reeds betaalde bedrag.
Welke kosten wil de touroperator op u verhalen?
tinus1969
8 jaar geleden
Ik plaats mijn visie maar even als reactie: Algemene voorwaarden vertellen je niet wat je werkelijke rechten zijn; die staan in de wet. Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk zijn.
In dit geval; je boekt een reis op een bepaalde datum; afwijkingen van die datum zijn een dusdanig grote verandering dat je recht hebt op kosteloze annulering. Dus volgens mij kan een reisbureau/touroperator dit niet zomaar doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat bij de vraag niet om "zomaar". De touroperator beschrijft een geval van overmacht.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat is de overmacht dan? Bovendien, dat ontslaat de touroperator niet zomaar van zijn wettelijke verplichtingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vlucht is door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd. Uit de vraag blijkt dat de touroperator aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
C4th heeft een prima doortimmerd antwoord gegeven.
Hier laat ik het bij.
tinus1969
8 jaar geleden
@JOanDarc, het annuleren van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij is gene overmacht, maar wanprestatie van de luchtvaartmaatschappij.

Antwoorden (1)

Ja dat kan.
Heb jij de voorwaarden van zowel de ANVR als Beachmasters wel gelezen? Bij boeking geef je aan daar mee akkoord te gaan, bij deze.
Hieronder even een paar punten die op jouw verhaal van toepassing kunnen zijn:

"Houd er ook rekening mee dat vluchttijden altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Het kan voorkomen dat er kort voor vertrek of zelfs tijdens de vakantie nog wijzigingen zijn in het vluchtschema.
Wij zijn hierbij afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij.
Tijdens het maken van een boeking kun je soms een keuze maken uit verschillende vluchttijden. Zowel de luchtvaartmaatschappij als Beachmasters doen er alles aan om de gepubliceerde tijden niet meer te wijzigen. Helaas kunnen wij dit nooit 100% garanderen."

"Vertragingen Het komt soms voor dat vliegtuigen door omstandigheden vertragingen oplopen. Voor de eventuele extra kosten die hierdoor ontstaan, hanteert Beachmasters de ANVR-
voorwaarden.
Beachmasters is niet aansprakelijk voor de eventuele extra kosten die als gevolg hiervan ontstaan. Ook niet voor de gevolgen hiervan op het gebied van gemiste vakantie- uren en te late thuiskomst. "

Toegevoegd na 30 seconden:
Oh en tussen haakjes: Beachmasters is geen reisbureau, maar een touroperator!