Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er in malariagebieden in de winter een verlaagd risico op malaria?

Ik ga in de kerstvakantie naar Centraal-Azië, waar gewaarschuwd wordt voor malaria. Maar zijn die muggen dan, net als in 'onze' winter, niet gewoon dood?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
975

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij ons sterven muggen in de winter vanwege de kou. In de tropen geldt dat argument niet, dus hebben muggen geen reden te sterven.

Muggen hebben wel voldoende vocht nodig. En het ecosysteem moet natuurlijk geschikt zijn.

In de praktijk betekent dat dat het afhankelijk is van de plek op aarde wanneer muggen wel of geen probleem vormen. Er zijn plekken in de tropen waar muggen *juist* in de winter veelvuldig voorkomen, omdat het daar in de winter lekker vochtig is, terwijl het in de zomer zo droog is dat je dan nauwelijks last hebt van muggen. Op andere plekken komen muggen het hele jaar door voor.

Informeer dus in welke maanden van het jaar muggen / malaria op JOUW bestemming wel of geen probleem vormen. "Centraal Azië" is daarbij een te groot gebied, je zult echt op regionaal niveau moeten zoeken. Als voorbeeld weet ik dat, toen ik door Zimbabwe reisde, muggen in oktober (toen ik daar was) in de ene "provincie" nauwelijks voorkwamen, terwijl ze in een naastgelegen "provincie" juist een groot gevaar vormden.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding