Hoe reis je van Belgie naar Nederland met OV Chipkaart?

In vervolg op mijn vraag hier: http://www.goeievraag.nl/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/513001/reis-trein-buitenland-juli ben ik gisteren daadwerklijk van uit Belgie naar Nederland gereisd.

Ik had geen kaartje van te voren via internet gekocht, wegens omstandigheden moest ik vanuit Belgie naar Nederland reizen wegens gebrek aan vervoer. Ik kocht een kaartje op de trein naar Roosendaal. De Belgische conductrice zei dat je geen kaartje naar Rotterdam kon kopen (waar ik heen moest). Ik vroeg hoe moet ik dan inchecken als ik over de grens heen kom? Op het station Antwerpen staan immers geen incheck poortjes. Ik kreeg de indruk van haar dat je op de trein kon inchecken bij de conducteur.

Over de grens na Roosendaal werd ik gecontroleerd door een Belgische conducteur. Ik toonde hem mijn kaartje naar Roosendaal-grens en mijn OV chipkaart (waarop voldoende saldo stond, maar die was dus niet ingecheckt) en hij stempelde het kaartje af en deed niks met de OV kaart want Belgische conducteurs hebben natuurlijk geen kaartlezer, laat staan een mobiel incheck paaltje. Ik was met een paar vrienden op stap, die zeiden gelijk dat ze geen kaartje hadden en werden uit de trein gezet met een boete erbij. Ik mocht echter doorreizen. omdat ik de OV Chipkaart toonde.

We hadden in Roosendaal uit kunnen stappen en in de stationshal in kunnen checken maar dan hadden we een uur op de volgende trein moeten wachten.

Dit lijkt me niet de normale situatie. Dus hoe gaat dat normaliter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
20.4K
Utrecht
9 jaar geleden
De normale gang lijkt me dat je vooraf (dus niet in de trein) een internationaal vervoersbewijs koopt tot het gewenste station in Nederland. Dus bijv. Antwerpen - Rotterdam. Dan kan met een geprint ticket: daar op staat een QR code waarmee je de poortjes op de Nederlandse stations kan openen.
Het alternatief is dat je in Roosendaal uitstapt om een Nederlands (chip)kaartje te kopen. En er rijden wel vaker dan 1x per uur treinen vanuit Roosendaal ;-)

Het beste antwoord

Volgens NS is het voor internationale reizen de bedoeling dat je een internationaal kaartje koopt. Op deze tickets staat een barcode waarmee op ieder station met gesloten poortjes tenminste 1 poortje te openen is. Op dit poortje zit een sticker met een hand met een kaartje en is meestal het breedste poortje. Voor het ticket maakt het niet uit of je die thuis koopt (e-ticket), aan de balie bij internationaal of in de automaat. Bij de automaat krijg je een ticket waarin de eenmalige wegwerpchip zit.

Voor mensen die uit het buitenland komen geldt een andere regeling. Buitenlandse kaartjes hebben immers niet (altijd) de barcode die in Nederland wordt gebruikt.

Voor reizigers die uit België komen geldt dat zij aan het loket een kaartje kopen naar de bestemming waar zij heen willen. Dit kaartje wordt in de internationale treinen door de Nederlandse conducteur gecontroleerd en die geeft bij de controle ook meteen een keycard aan de reiziger waarmee op het eindstation de poortjes geopend kunnen worden (indien nodig). Mocht een reiziger in Nederland aankomen met een trein van een andere vervoerder dan NS/DB (bv Arriva, Keolis, NMBS) dan krijgen reizigers op het Nederlandse station waar men moet overstappen een keycard uitgereikt.

Overigens zullen de internationale tickets die in België verkocht worden binnenkort ook voorzien zijn van de juiste barcode om de poortjes te kunnen openen. Met andere landen lopen de onderhandelingen nog om dit ook te regelen.

De automaten van de NMBS verkopen alleen kaartjes naar Roosendaal en Maastricht. Reizigers die op deze manier naar Nederland komen moeten dus in Roosendaal of Maastricht de trein uit om of in te checken of een kaartje te kopen. Inderdaad een omslachtige manier waar nog geen oplossing voor gevonden is. De kans dat er een oplossing komt is ook niet zo groot omdat het aantal reizigers dat op deze manier moet reizen (dus niet langs/via een station met loket komt) erg klein is. Voor reizigers die op Roosendaal of Maastricht het station willen verlaten zijn NS medewerkers die op vertoon van het ticket de poortjes openen.

Voor reizigers uit andere landen dan België (bv Duitsland) gelden iets andere regels. In principe koopt men ook daar een internationaal ticket aan het loket maar daar verkopen de automaten ook tickets naar andere stations in Nederland. Ook hier geldt weer dat men een keycard krijgt van een Nederlandse conducteur of op het overstapstation in Nederland van NS personeel.

Toegevoegd na 49 seconden:
Voor antwoord zie reactie:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer verhaal mocht er niet in het antwoord dus dan maar hier ;-) Om antwoord te geven op jouw vraag hoe je in dit geval had moeten handelen. Je had een kaartje moeten kopen van Essen naar Roosendaal. Omdat je in Essen of in de trein niet kan inchecken had je nu dus vanaf de grens geen geldig kaartje. Maar omdat de NMBS conducteur alleen in België een boete mag geven zal die er verder niets mee doen dat jij niet ingecheckt bent (in tegenstelling tot die anderen die helemaal geen kaartje hadden). In Roosendaal had je niet naar de hal gehoeven om in te checken, op het perron staan ook incheckpalen speciaal voor reizigers die uit de internationale treinen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij had je toch in Roosendaal moeten overstappen, de trein die Essen stopt heeft Roosendaal als eindbestemming. Dan was je bij het overstappen dus langs die incheckpalen gekomen. Waar een bord bij hangt dat reizigers uit België er op wijst dat ze moeten inchecken (of reizigers naar België dat ze moeten uitchecken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar die stopt niet in Essen. Laatste stop voor de grens is Antwerpen. En daar kun je aan het loket een kaartje naar Nederland kopen. Het is dus niet de bedoeling dat je op internationale reizen voor een deel de OV-chipkaart gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kocht mijn kaartje in de trein, want het station waar ik opstapte (weet ik niet meer wat de naam was) had geen loket. Het was een station voor Antwerpen waar we de intercity richting Den Haag namen. Er werd in Nederland dus door een Belgische conducteur gecontroleerd, die had dus mijn reisgenoten niet mogen bekeuren? De controle was tussen Roosendaal en Dordrecht en ze moesten in die laatste plaats uitstappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de intercity tussen Brussel en Nederland gelden aparte afspraken. Daar werkt de Belgische conducteur op het Nederlandse traject onder de Nederlandse conducteur (en omgekeerd in België); hierdoor kunnen ze in elkaars land boetes uitschrijven. Maar nu begrijp ik je verhaal wat beter; je was dus niet in Essen ingestapt. En de trein had niet Roosendaal als eindpunt. Wat je in jouw geval had moeten doen was of in Antwerpen naar het loket en een kaartje naar je Nederlandse bestemming moeten kopen (waarbij je je kaartje dat je al had had kunnen inruilen) of in Roosendaal de trein uit om in te checken. Nu heb je geluk gehad dat de conducteur je chipkaart niet kon scannen; anders had je mogelijk een boete gehad wegens niet inchecken.