Is het 'een paar mensen kijken' of 'een paar mensen kijkt'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom staat deze vraag eigenlijk onder de categorie Reizen?

Het beste antwoord

Kijkt. Het onderwerp is EEN paar. Of dat nu een paar mensen is of een paar fietsbellen of een paar onderbroeken, het blijft een paar, en hoewel een paar twee is (en soms iets meer) is het nog steeds maar één paar. Net als één aantal. Enkelvoud dus.

Een paar mensen kijkt graag teevee, maar er is ook een aantal dat liever een boek leest.

Dat dat vreemd voelt, vooral het eerste, komt omdat het een typisch voorbeeld is van een woord dat uitsluitend als meervoud gebruikt wordt terwijl het een enkelvoud is, en dat op een gegeven moment zal veranderen. Vermoedelijk is het over een paar jaar echt officieel een paar mensen kijken....maar strikt grammaticaal gezien is het dat nu nog niet. Hangt zelfs van het werkwoord af. Daar loopt een paar mensen klinkt al heel wat minder vreemd. Taal is een levend beestje dat zich voortdurend ontwikkelt.

Sterker nog, het maakt gevoelsmatig uit of het echt één paar is (twee) of wellicht ietsie meer. In dat laatste geval neigen we naar meervoud, terwijl precies twee wel makkelijk als één paar wordt gezien. Er STAAT een paar schoenen in de kast. Niks vreemds aan. Als er een paar schoenen in de kast STAAN, kun je ze vermoedelijk niet tegelijk aan.

Het geval biel - biels / biels -bielzen zal iedereen wel kennen.
Hetzelfde is veel eerder (middeleeuwen) al gebeurd met schoe - schoen / schoen - schoenen , en, jawel, kind -kinder / kind-eren. En het dreigt te gebeuren met bijvoorbeeld data en media. Niks mis mee, taal groeit door de gebruikers, niet door de boekjes en taalcommissies.

Wat is Nederlands toch prachtig

Bronnen (o.a.) de Tao van Taal (niet meer op internet te vinden) en Hun hebben gelijk (zie link)

Toegevoegd op 17-06-2009 20:37:09
Trouwens, Hun hebben gelijk - ieder z'n taal van Peter Burger ligt op dit moment bij de slechte voor vier eurootjes. Meer dan de moeite waard voor de echte taalliefhebber, maar ook voor wie denkt dat -ie daar niet zo goed in is (en dat hoeft ook helemaal niet).

Toegevoegd op 17-06-2009 21:15:22
Sorry ,ik kan niet meer reageren, dus effe zo : mijn TAO van Taal is blijkbaar oud ; ik zie dat het inmiddels al officieel goed is bij enkenlvoudige onbepaalde hoeveelheden. Lastig hoor....ik hou het allemaal niet bij die nieuwe regels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

kijken, mensen is meervoud dus.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is: een paar mensen kijken, en drukken op goeie vraag.
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paar mensen kijken. Bij een paar mensen heb je geen idee hoeveel het is, alleen dat het meer is dan één. In dit geval is 'een paar' een hele vage aanduiding en de nadruk ligt dan ook op mensen. Mensen is meervoud en dus is het kijken.

Bij bijvoorbeeld 'een groep mensen' weet je dat het één groep is. De nadruk ligt op 'een groep', en dit wordt dan ook een groep mensen kijkt.

Bij schoenen is 'een paar' wél duidelijk. Als je zegt 'Dit paar schoenen' is het overduidelijk 'loopt', omdat je weet dat er met 'dit paar' twee bedoelt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken > verwijst naar mensen, en mensen is meervoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven staat een paar mensen is meervoud.

Als je kijken vervangt door lopen is het duidelijker te zien.

Een paar mensen loopt naar huis.

Klinkt totaal niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens http://taaladvies.net/ moet het meervoud zijn (dus kijken):

"Enkele groeps- en hoeveelheidsaanduidende woorden zijn equivalenten van onbepaalde hoofdtelwoorden geworden, zoals een paar en een heleboel. De persoonsvorm bij onderwerpen met een paar en een heleboel wordt bepaald door het zelfstandig naamwoord:

(5) Een paar boeken zijn nog zoek.

(6) Een heleboel tieners kwamen naar het muziekfestival.

Maar een paar in de betekenis 'een vast tweetal' wordt met een enkelvoudige persoonsvorm gecombineerd:

(7) Een paar schoenen kost in die winkel hooguit veertig euro."

Zie verder voor nog meer interessante informatie omtrent dit onderwerp: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1247/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen kijken
De menigte kijkt
De politie-agenten kijken
De politie kijkt
De politici kijken
De politiek kijkt
enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan beide.

1. een paar mensen kijken
2. een paar mensen kijkt

Wie zin 1 het best vindt, kijkt vooral naar het woord mensen; een paar mensen krijgt niet zo veel nadruk en betekent iets als 'sommige, enkele': 'enkele mensen kijken'.

Wie zin 2 het best vindt, kijkt vooral naar een aantal. Een paar wordt dan gelezen als 'een (selecte) groep': 'een bepaalde groep kijkt'.

Het is allebei te verdedigen, maar meestal klinken de zinnen met een meervoud na een aantal het gewoonst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is: Een paar mensen kijken.

Enkelvoud: Een enkel mens kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeee ..... het is meervoud omdat een paar mensen kan worden vervangen door zij of hun maar : een paar mensen kun je niet splitsen dan krijg je : zij mensen kijken of een paar zij kijken.... dusss uitleg lijkt me duidelijk