Ik zou mijn ouders willen verassen met een citytrip, omdat ze 20 jaar getrouwd zijn. Maar ik ben nog maar 16 jaar mag ik dit dan al boeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Computoon
9 jaar geleden
Iemand verassen met een citytrip? Da's een nieuwe methode...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Áls het niet lukt om te boeken dan kan je toch alsnog familie vragen om mee te boeken. Dan is er ook geen gedoe met geld. En Computoon snap ik niet.
Ritsuka
9 jaar geleden
er staan ver-assen nu, dat is niet echt een prettige ervaring om aan je ouders te geven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja bedankt, 63amg, maar dit had ik ook al in mijn achterhoofd. En ik snap computoon ook niet eigenlijk... Wat bedoel je met een nieuwe methode? en sorry voor mijn typfout.

Het beste antwoord

De ANVR gaat er van uit dat een 16-jarige toestemming heeeft, waarbij ze gebruik maken van deze wettekst: "De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarig en van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten."

De wet/ rijksoverheid zegt dit: Een kind onder de 18 jaar mag meestal geen overeenkomsten aangaan zonder toestemming van de ouders. Maar het ligt anders wanneer het gaat om een aankoop die voor kinderen van die leeftijd gebruikelijk is. Dan mag een leverancier ervan uitgaan dat die toestemming er is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van kleren of cd's. In zo'n geval kunt u een aankoop niet terugdraaien. Is de aankoop of overeenkomst niet gebruikelijk voor de leeftijd van uw kind, dan kunt u deze meestal terug laten draaien. Dit kunt u doen door een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf waar uw kind de aankoop deed.

De ANVR informatie lijkt strijdig met de wet, waarbij het gaat om de vraag of een reis boeken gebuikelijk is voor een 16-jarige.

In de praktijk zal het je wel lukken om een reis te boeken, maar een reisbureau zou kunnen vragen of je wel toestemming van je ouders hebt om deze reis te boeken. Zorg er in ieder geval voor dat je zeker weet dat je ouders dit willen en op die datum weg kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Het reisbureau kan dan nog wel om schriftelijke toestemming van je ouders vragen.

"De wet zegt over het verrichten van rechtshandelingen door minderjarigen, zoals het aangaan van een reisovereenkomst, het volgende:
Een minderjarige (d.w.z. iemand jonger dan 18 jaar) is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten."
http://www.anvr.nl/veelgestelde-vragen/mag-een-minderjarige-een-reis-boeken-en-wat-zegt-de-wet-hierover-35/

Maar omdat je bij het hotel/vliegtuig etc. de namen en geboortedata van je ouders invult, zullen ze het niet eens weten. Het enige wat jij doet is betalen, waarschijnlijk.
Het is dus geen enkel probleem wanneer jij een reisje voor je ouders boekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een idee voor als het niet lukt om dit samen te doen met een tante of oom?