Kan ik zonder rijbewijs op zak rijden in de VS?

Ik vertrek a.s. zondag naar familie in New York. Nu ben ik mijn rijbewijs verloren.
Als ik word aangehouden kunnen ze mijn Nederlandse rijbewijs natrekken?

Toegevoegd na 23 uur:
Ok antwoord is duidelijk ik huur wel een chauffeur in aangezien ik inderdaad niet de Sjaak wil zijn! Bedankt allen voor de uitleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
4.1K
Ivana
9 jaar geleden
Oei! Ze zijn in Amerika verschrikkelijk streng. IK zou het er niet op wagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IK ook niet, om een auto te huren heb je ook een geldig rijbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Au. New York? Dat is vragen om problemen. Voor de huur heb je vaak ook nog een international driving permit nodig. En eigenlijk is dat sowieso handig als je naar het buitenland gaat (misschien muv EU-landen) omdat het je heel wat gedoe kan schelen. In sommige landen (en misschien andere US-staten ook wel?) is het ook verplicht trouwens. Zolang je leven er niet van afhangt, zou ik het zeker niet wagen. In de eerste plaats zou ik er niet vanuit gaan dat ze dat na kunnen trekken. Ik denk niet dat de NYPD in de Nederlandse rijbewijsregisters kan komen. Maar nog los daarvan denk ik niet dat ze het zomaar accepteren als je wordt staande gehouden. En je bent niet in staat om het spoedig te corrigeren (dus alsnog binnen een bepaalde tijd je rijbewijs te tonen) dus je kunt in grote problemen komen. In elk geval kun je geen auto huren, dus je zou hooguit in de auto van een familielid kunnen rijden. Is dat absoluut noodzakelijk? Ik zou hen lekker laten rijden. Ik heb geen idee hoe de regels zijn, maar als je wordt staande gehouden zul je in elk geval niet door mogen rijden, dus de eigenaar van de auto zadel je dan ook nog op met het probleem dat zijn/haar auto ergens opgehaald moet worden. 1. Ik zou niet gaan rijden in NY.
2. Heb je het idee dat dat absoluut moet, ga dan naar de gemeente en overleg of een spoedaanvraag nog wat spoediger kan in dit geval. Eventueel tegen extra betaling.
3. Overweeg een latere vlucht te nemen: een spoedaanvraag is volgens mij één dag, dus je zou maandagochtend je rijbewijs kunnen afhalen als je vandaag de aanvraag doet.
4. Kan dat allemaal niet en kun je het rijden niet vermijden, doe dan in elk geval aangifte bij de politie van verlies of diefstal van je rijbewijs en neem alle documentatie mee naar NY. Dan heb je in elk geval nog 'iets' wat je kunt tonen als het zo ver komt. Ik zou ook vragen of de politie een - gedateerde - uitdraai kan maken van wat zij kunnen inzien in het rijbewijsregister, of vragen bij het CBR of zij één of ander bewijs kunnen afgeven. Maar nogmaals, mijn voorkeur zou uitgaan naar optie 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland is het toch ook verplicht als je een auto bestuurd je rijbewijs ter plaatse te kunnen tonen? Als je m kwijt bent moet je aangifte doen. Dan krijg je een bewijs van verliezing en aangifte. In NL mag je daarmee ook een auto besturen maar of dat in Amerika dan ook geldt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Samenvattend: Kan wel, mag niet en ik zou zeker het risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, Vrouwe: ook in NL moet je je rijbewijs kunnen tonen. Maar hier kunnen ze in elk geval nog aan de hand van andere identificatie nazoeken óf je überhaupt een geldig rijbewijs hebt. En dan hangt het af van hoe de pet van de agent staat (en van hoe je je zelf gedraagt of gedragen hebt net voor je staande houding) of je daar een boete voor krijgt, of je de opdracht krijgt binnen 24 uur alsnog je rijbewijs te komen tonen op het bureau, of dat ze niet (extra) schrijven voor het niet kunnen tonen van het rijbewijs. Los van het feit dat ik er vanuit ga dat men in NY strenger zal zijn over dit soort dingen EN dat ik aanneem dat in elk land buitenlanders ook strenger gecontroleerd zullen worden op hun papieren, denk ik niet dat de politie in de US de rijbewijsregisters van NL kan inzien. Als dat wél zo zou zijn dan heb je nog steeds een groot probleem (vooral ook omdat je niet alsnog binnen afzienbare tijd je rijbewijs zult kunnen tonen, zodat een zgn. "fix-It ticket" niet van toepassing is) maar als dat niet zo is dan is het probleem nog vele malen ernstiger, omdat je dan mogelijk voor rijden zonder geldig rijbewijs het schip ingaat. Dus nogmaals, zoals anderen ook al zeggen: ik zou het risico niet nemen..

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet, je moet je rijbewijs kunnen tonen in Amerika.
Als u in Amerika wilt autorijden heeft u een rijbewijs nodig. U kunt daarvoor gewoon uw eigen rijbewijs meenemen, deze wordt overal geaccepteerd als wettig rijbewijs. Om problemen te voorkomen kunt u ook een Internationaal Rijbewijs kopen bij de ANWB, maar deze is niet verplicht.
Alleen als u langer dan 3 maanden in de VS verblijft hebt u een lokaal rijbewijs nodig. Uw eigen Nederlandse rijbewijs is nog steeds gewoon de eerste 3 maanden geldig, maar daarna moet u een (simpele) rijtest afleggen om zo in het bezit te komen van een rijbewijs van de staat waar u verblijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag niet, maar kan we degelijk.
Ik zou zeker het risico niet nemen. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, in Amerika wil je buiten de handen van oom agent blijven.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag Absoluut niet! Daar komt bij dat een internationaal rijbwijs GEEN vervanging is van je huidige rijbewijs. Tevens niet verplicht (dus weggegooid geld).

Mocht je worden aangehouden door oom agent, dan ben je zwaar de pineut.

Bovendien krijg je, mocht je een auto willen huren, deze niet eens mee van de huurmaatschappij.