Is een Deelstaat in Duitsland het zelfde als een provincie in Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
5.1K

Het beste antwoord

Vrôeggah, een paar eeuwen terug dus, bestond Duitsland uit meerdere kleine koninkrijkjes die allemaal hun eigen soevereiniteit hadden en bij tijd en wijle ook oorlog met en tegen elkaar voerden.

Het tegenwoordige Duitsland bestaat uit deelstaten die voortgekomen zijn uit die vroegere koninkrijkjes en vorstendommen. En iedere deelstaat is onderverdeeld in 'provincies' ook wel Gau genoemd.
Zoals genoemd heeft iedere deelstaat ook zijn eigen regering en zijn eigen president waardoor Duitsland als geheel een federale republiek is met een federale regering en parlement dat zetelt in Berlijn.

Duitsland kent een heel uitgebreid stelsel van bestuurslagen die op veel gebieden autonoom zijn. Dat geldt dus ook voor het bestuur op provincie niveau binnen een deelstaat.
Een deelstaat in Duitsland heeft veel meer macht en bevoegdheden dan een provincie in Nederland. Het enige dat een deelstaat in Duitsland niet zelfstandig mag hebben is een eigen leger. Voor de rest is iedere deelstaat volledig zelfstandig en verantwoordelijk voor de eigen bevolking en welvaart.
Zaken die onder de gemeenschappelijke Duitse inboedel vallen, zoals de autobahnen en de Deutsche Bahn enz. worden federaal gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet helemaal. Duitse deelstaten hebben veel meer macht dan Nederlandse provincies omdat Duitsland een federale republiek is, en geen eenheidsstaat (zoals Nederland). Dit houdt in dat elke Duitse deelstaat haar eigen grondwet en parliament heeft. Natuurlijk heeft Duitsland als geheel ook een grondwet en parliament.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een deelstaat in Duitsland is niet te vergelijken met een provincie in Nederland. Duitsland is een federale republiek. De verschillende deelstaten hebben uitgebreide eigen bevoegdheden en een eigen parlement en regering.