Wanneer dragen mensen uit China traditionele kleding?

Wanneer dragen mensen uit China die typische Chinese kleding die wij kennen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze in China altijd gekleed gaan in traditionele kleding in plaats van de meer Europese en Amerikaanse kleding. En ik bedoel de Chinese jurk en voor de mannen zo'n vest als op de afbeelding.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3.8K

Het beste antwoord

Deze kleding wordt zeer weinig gedragen. Ik heb 3 jaar in China gewoond en heb mensen deze stukken maar zeer zelden zien dragen als gelegenheidskleding.
De strakke jurk (qipao) is overigens wel vaak te zien bij eetgelegenheden. In China is het niet ongebruikelijk dat er 1 of 2 meisjes bij de voordeur staan om gasten te verwelkomen en om de deur open te houden. Deze meisjes willen nog wel is in qipao (van slechte kwaliteit) gekleed gaan.

Overigens, wat door velen in het buitenland – en zelfs tegenwoordig door sommigen in China – als typische Chinese kleding wordt gezien is eigenlijk niet van oorsprong Chinees. Je bent vast wel bekend met het fenomeen van de Chinese dynastiën. China is echter twee keer onderworpen door buitenlanders. Van 1279 tot 1368 was China onderdeel van het Mongoolse keizerrijk (Yuan Dynastie). Van 1644-1912 werd China geregeerd door de Manchu (Qing Dynastie), een etnische groep die haar oorsprong vondt in wat nu noordoost China is. De Manchu legden veel van hun eigen gebruiken op aan de Chinezen, waaronder ook de kledingsdracht en de haarstijl (mannen met geschoren hoofden op een lange staart na).

In het huidendaagse China worden de Mongolen en Manchu erkend als twee van China’s 56 officieel erkende etnische minderheden. De grootste etnische groep in China zijn de Han, d.w.z. de daadwerkelijke Chinezen (meer dan 90% van de bevolking). Gedurende de laatste jaren is er een kleine beweging in China om Hanfu (Han kleding) te herintroduceren. Hanfu is de echte traditionele Chinese kleding en valt los om het lichaam.

Voor meer informatie hierover en enkele foto’s is de volgende site een aardige bron: http://chenyeong.blogspot.nl/2010/10/do-you-know-that-cheongsam-is-not-han.html
Op deze site kun je iets meer lezen over de herintroductie van Hanfu: http://www.atimes.com/atimes/China/HH26Ad01.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij feestelijke gelegenheden. Er zijn geen strikte regels voor.
10 jaar geleden
De traditionele kleding die duur is alleen op bepaalde feestdagen, het gewone jak dat in de bergen en op het platteland wordt gedragen, zal nog wel dagelijks gedragen worden.
Bovendien zijn de chinezen wat mode betreft erg westers georiënteerd, dus die zullen liever een jeans dragen, dan die jurk van de foto, want dat is meer status.