moet ik bij mijn eigen huisarts een doktersverklaring aanvragen voor douane? Heb 1 plaat en 5 schroeven in been.

Wil grenzen over. Krijg ik geen moeilijkheden bij de douanes van div. landen? Naar aanleiding van ongeluk, heb ik 1 plaat en 5 schroeven in het been. Waar moet ik die verklaring laten maken, bij dokter of is er een spec. formulier bij douane te krijgen die ik kan invullen of kan laten invullen door de dokter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
24.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, een verklaring van de eigen huisarts volstaat hier prima. Je hoeft niet naar een onafhankelijke (huis)arts of een specialist daarvoor. En er is ook geen speciaal formulier voor, omdat het - in tegenstelling tot bijvoorbeeld het reizen met medicatie die valt onder de opiumwet, of het meenemen van vloeistoffen of spuiten met naalden in het vliegtuig - niet verboden is om te reizen met dit soort fixatiemateriaal in je lijf. Voor bijvoorbeeld een Schengenverklaring (medicatie onder de opiumwet binnen het Schengengebied) is wél een apart formulier (en dat is, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, NIET hetzelfde als een medicijnpaspoort dat je bij de apotheek kunt halen) maar hiervoor dus niet. Het is wel handig om toch een verklaring bij je te dragen, om problemen te voorkomen. Maar omdat bij dit soort zaken ook altijd nog de (operatie)littekens getoond kunnen worden, levert het in de praktijk zelden problemen op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De huisarts kan een medicijnenpaspoort voor je maken, daarop kan hij ook, desgewenst, dit soort dingen op aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts is daar de juiste instantie voor. Die legt vaak allerlei soorten verklaringen af. Het is waarschijnlijk niet gratis, maar het zal waarschijnlijk onder de zorgverzekering vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je arts een briefje schrijven in het engels, verder heb je hoogstwaarschijnlijk een litteken daar én ze hebben meerdere manieren om te scannen.

Neem voor de zekerheid het briefje mee maar dit gebeurt zo vaak dat een briefje natuurlijk helemaal geen betekenis meer heeft (kan iedereen zelf schrijven) en in de bron staat al dat ze daar toch niets mee doen.

Dus ze gebruiken apparaten waar of helemaal geen toeters en bellen afgaan door jouw plaatje en schroeven of ze scannen je daarna met een ander apparaat. Met een handscanner kunnen ze goed de locatie bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt naar jou huisarts gaan voor een doktersverklaring in het engels .
Maar ik vindt dit wel overbodig .
Ik heb zelf ook titanium in mijn rug zitten maar de douane heeft mij nog nooit er wat over gevraagd of aangehouden bij een controle .
Toen na mijn operatie heb ik zelf foto`s gemaakt van de röntgenfoto`s .
En die neem ik mee voor de zekerheid .