kunnen formaliteiten om te reizen naar usa snel worden afgewikkeld?

ik wil met kerstmis misschien naar usa reizen. kost dat veel tijd aan formaliteiten?

Toegevoegd na 5 dagen:
ik was op vakantie in china, zou dat bezwaar kunnen zijn voor snelle afwikkeling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Als je als toerist naar de VS gaat, heb je geen visum nodig.
Wat je wel nodig hebt, is een inreistoestemming: ESTA.
Deze vul je online in en kost $14 (alleen met credit card te betalen). Dit kost ongeveer 10 minuten tijd en je krijgt bijna direct de uitslag.
Verder moet je voor/bij het inchecken op de vlucht naar de VS wat persoonlijke gegevens invullen (API: Advances Passenger Information). Ook zo gepiept.
Dus ja, de formaliteiten kunnen erg snel worden afgehandeld voor een reguliere toerist.

Echter, heb je veroordelingen op je naam staan (stafblad) of leid je aan besmettelijke ziekten, zal de ESTA worden afgewezen en moet je een visum aanvragen bij de US Ambassade. Dat kost dan wat meer tijd (2 weken).

Born: eigen ervaring (5x)

Toegevoegd na 5 dagen:
Een vakantie/reis naar China is geen probleem; daar wordt bij de ESTA aanvraag niet naar gevraagd.
Bij binnenkomst in de VS (eerste luchthaven van aankomst) moet je nog wel langs immigratie: daar wordt pas echt bepaald of je de VS binnen kan. De immigratieofficer zal zeker door je paspoort bladeren en je visum voor China vinen. Een vakantie naar China is makkelijk toe te lichten zal geen enkel probleem zijn.
Echter, de VS is wel redelijk allergisch voor mensen die ook naar vijandelijke landen als Cuba, Iran of Noord-Korea hebben gereisd. Dán heb je wel wat uit te leggen.
Utrecht
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een antwoord waar je echt wat aan hebt. bedankt!